Jak se mohli pražští uživatelé již přesvědčit, naše výpůjční služby
knih v nově získaných prostorách v Sokolské 54 od počátku února dobře a
v plném rozsahu fungují. Potvrdil se ovšem předpoklad, že rozdělení výpůjčních
služeb do dvou budov přinese značné problémy našim pracovníkům a určitý
diskomfort i uživatelům.
Neblahou odpovědí na stavební záměry NLK, podpořené stanoviskem nezávislé
komise lékařských knihovníků, je nedávné záporné sdělení MZ ČR k žádosti
o přidělení investičních prostředků na rekonstrukci stoletého, původně
činžovního domu. Tato skutečnost, zvýrazňovaná vysokým nájemným vyžadovaným
od majitele Lékařského domu (Sokolská 31), kde je stále většina pracovníků
NLK, vede k nutným úvahám o nových variantách řešení prostorové situace.
Budova v Sokolské 54 nebude rekonstruována a vybuduje se v ní lokální síť.
V návaznosti na uvolňování dosud zde pronajatých prostor se sem postupně
přemístí většina pracovníků. V Lékařském domě se předpokládá především
zachování čítárny, výpůjčního protokolu časopisů a skladu časopisů. Komunikaci
mezi oběma budovami by mělo umožnit bezdrátové spojení. Záleží na naší
finanční situaci, zda bude možno uskutečnit v Sokolské 54 stavební akci
alespoň menšího rozsahu, jež by umožnila rozšíření nebytových prostor.
S cílem maximální úspory nájemného dochází k 27.3. k přemístění publikačního
oddělení do 2. p. Sokolské 54 (tel. 2491 4189). Zde je také již umístěna
expedice publikací s objednávkami časopisů NLK (tel. 2491 4184). Prosíme,
abyste si tyto změny vyznačili v nedávno vydaném přehledu odborných služeb
NLK.
Jd
Den otevřených
dveří 1997
Obdobně jako loni byl i letos na 5. března 1997 od 9.00 do 15.00 hodin
zorganizován "Den otevřených dveří" v NLK. Vedle prostor v Lékařském
domě v Sokolské 31 byl částečně zpřístupněn i nový objekt NLK v Sokolské
54.
Program byl opět zaměřen na ukázky provozu počítačové sítě NLK a byl prezentován
na třech odborných pracovištích, odd. služeb čtenářům v Sokolské 31 i 54,
odd. bibliografie a katalogizace a odd. rešeršní.
Během dne navštívilo NLK kolem 50 zájemců o uvedený program. Nejvíce návštěvníků
bylo z knihovnických a informačních pracovišť z nemocnic. Zájem o počítačovou
síť však projevilo i několik návštěvníků ze středních zdravotnických škol
a zdravotnických ústavů. Převažovali uživatelé s praktickými zkušenostmi
s počítači.
V odd. služeb čtenářům byli návštěvníci seznámeni s chodem oddělení, se
systémem půjčování publikací, s katalogy a s dalšími službami, jako jsou
MVS, RIOS, reprografické služby apod. Hlavním programem bylo vyhledávání
v katalozích NLK a v dalších knihovnách ČR přes síť Internet.
V odd. bibliografie a katalogizace byl program zaměřen na používání tezauru
MeSH při katalogizaci knihovního fondu, dále na zpracovává BMČ (Bibliographia
medica čechoslovaca) a na možnosti vyhledávání v bázi BiblioMedica. Významným
tematickým okruhem bylo zavádění systému ALEPH do tvorby dokumentace pro
jmenný popis a rovněž ukázky katalogizace a vyhledávání v OPACu.
V odd. rešeršním byly předváděny ukázky přístupu do BMČ přes Internet,
možnosti elektronické pošty, navigování WWW, přenos souborů pomocí FTP,
Gopher aj.
Záměrem pořádání těchto akcí v NLK je nejen propagovat konkrétní informační
služby knihovny mezi odbornou veřejností, ale i na základě praktických
ukázek poskytovat pomoc kolegům z ostatních lékařských knihoven při jejich
úmyslu zavádět výpočetní techniku do knihovnických agend na pracovištích.
Z P R Á V Y
Jubileum Slovenské lékařské knihovny
PhDr. Otakar Pinkas
Národní lékařská knihovna, Praha
V roce 1996 oslavila Slovenská lékařská knihovna v Bratislavě 45. výročí.
S touto knihovnou nás spojuje dlouholetá přátelská spolupráce, která se
nyní vyvíjí v poněkud ztíženějších podmínkách, ale přesto pokračuje.
Postavení obou našich knihoven je podobné, podobné jsou starosti i radosti,
takže věřím, že i v budoucnosti se naše vzájemné vztahy budou úspěšně rozvíjet.
Na konferenci ve Varšavě v r. 1996 jsem měl možnost se seznámit s historií
a současným stavem SLK v názorné a ucelené podobě, a přičtu-li k tomu svou
osobní zkušenost, mohu s potěšením konstatovat, že SLK se stává moderní
a dynamickou knihovnou evropského formátu. Přeji všem pracovníkům v SLK
hodně úspěchů, štěstí a spokojenosti i v budoucnosti.
Ke koncepci sítě
VISZ
Ing. Rostislav Kudláček, CSc.
SVI, Státní zdravotní ústav Praha
Náplň informatiky: definovat, sbírat, organizovat, ukládat, analyzovat
a prezentovat data (Norrby Er.)
...že skutečným měřítkem úrovně informační společnosti není ani počet telefonních
stanic a osobních počítačů, ani délka optických kabelů, ale teprve rozsah,
obsah, kvalita, užitečnost a zejména dostupnost informačních služeb, které
IT proudí, pro občany této společnosti (Camanzi z fy Olivetti).
Sféry zájmů Sekce farmaceutických informací Mezinárodní farmaceutické federace:
- informační potřeby lékárníků, lékařů a jiných poskytovatelů zdravotní
péče;
- informační potřeby pacientů a spotřebitelů;
- informační potřeby týkající se péče o pacienty, zásad farmaceutické péče
a veřejného zdraví;
- hodnocení informací a rozvoj metodologie i programy rozvoje informatiky;
- šíření informací mezi poskytovateli zdravotní péče, spotřebiteli, pacienty
a veřejností;
- informační centra o jedech a lécích, zahrnující jejich vytvoření a organizaci,
zajištění zdrojů, standardní procedura, poskytování servisu, vyhodnocování
a kontrola kvality;
- vyučovací programy v lékové informatice;
- vyhodnocení literatury;
- časopisy, kompendia a jiné tištěné publikace;
- elektronické databáze s farmaceutickými informacemi a informacemi o drogách;
- nové technologie v rozvoji a šíření informací o lécích a drogách;
- informační programy pro rozvojové země;
- propagace a reklama o lécích;
- jak jsou léky a drogy prezentovány a jak je o nich referováno v masmédiích;
- charakteristika a zkušenosti v užívání léků;
- přehledy o užívání léků, vyhodnocování využití léků;
- programy zabývající se nepříznivými účinky léků, závadami produktů, chybami
v léčení, sbíráním dat;
- etické zásady v reklamě a propagaci léků;
- informace vztahující se k návrhu klinických zkoušek - protokoly o studii
zahrnující informaci o souhlasu;
- informace týkající se regulační a národní lékové politiky;
- rozvoj lékopisných informací;
- výsledková a nákladová efektivnost;
- informace vztahující se k nesprávnému použití látek.
Těmito poměrně rozsáhlými citáty lze vymezit úkoly, pozici informační služby
ve farmacii - analogicky bychom mohli učinit totéž i v jiných oblastech
zdravotnické informatiky, té části zabývající se vědeckými informace faktografické
a bibliografické povahy. Domnívám se, že bude vhodné postupně porovnávat
jejich obsah s předloženou koncepcí veřejných informačních služeb ve zdravotnictví
ČR (prosinec 1992, červenec 1995), a to především z hlediska uživatele
i probíhajících transformací v naší společnosti. Tuto koncepci i podle
analýzy požadavků a představ v ostatních odvětvích zdravotnických informací
bude žádoucí neustále posuzovat a upřesňovat.
V oblasti výrobce, distributora, poskytovatele léčebné péče, pacienta a
spotřebitele můžeme v naší republice pozorovat např. následující výrazné
změny a transformace:
- narůst počtu léků o celý řád;
- narůst počtu distributorů z jednotek na stovky;
- harmonizace předpisů a postupů s EU i ostatními státy;
- kvantitativní i kvalitativní rozvoj znalostí ve farmacii i medicíně;
- rozvoj turistiky, kriminality, šíření drog;
Jednotlivá stadia lékového procesu jsou především řízena předpisy týkajícími
se správné výrobní praxe (GMP), správné laboratorní praxe (GLP), správné
klinické praxe (GCP), správné farmaceutické praxe (GPP), správné praxe
ve farmakovigilance. Z podrobnějšího popisu správných praxí vyplývá, že
jejich dodržování též výrazně zvyšuje požadavky na zabezpečení potřebných
informací.
V oblasti informatiky jsme účastníky exponenciálního rozvoje jak kvalitativního,
tak kvantitativního. Informační služby se v mezinárodním měřítku unifikují
výrazně i v kvalitě služeb a metod jejich určování - vytváří se např. model
aplikace normy ISO 9000 v knihovnických a informačních službách. Jako typické
funkce jsou např. vyjmenovány (i' 96, č. 3, str. 80):
- referenční služby,
- výpůjčky knih a jiných materiálů z vlastních fondů;
- dodávání dokumentů;
- SDI;
- zpřístupnění periodik;
- vyhledávání v externích databázích;
- vytváření a zpřístupnění interních (vlastních) databází;
- poradenství, vedení uživatelů a instruktáže při vyhledávání informací
nebo jejich zpracování;
- placené služby za zpracování informací;
- profilace a souběžné doplňování fondů;
- uchování fondů včetně archivace;
- speciální služby.
(Zřejmě je prospěšné udělat si tuto kompilaci, aniž se musí něco nového
vymýšlet, protože slouží k nastolení mnoha otázek i nutí podle možností
si na ně odpovědět.)
Zkušenost ukazuje, že zajistit všechny nastíněné služby a úkoly jedním
pracovištěm prakticky nepřichází v úvahu. Je tedy třeba počítat se spoluprací,
se zapojením více informačních pracovníků i jejich pracovišť. Bude tedy
vhodné postupně vytvářet obraz - vizi:
- jaké informační služby bychom měli tvořit,
- které informace chceme poskytovat zdravotnickým profesionálům v ČR,
- jakou výchovu uživatelů v informatice pro naše obory bychom měli zajistit,
aby se vyřešil problém porozumění, resp. nedorozumění při transformaci
uživatelského požadavku na formulaci dotazu,
- nakolik je třeba brát ohled na profesionální zázemí SVI (dané jeho organizačním
zařazením),
- jak připravovat profesionální pracovníky pro udržení a rozvoj informačních
služeb.
Je nesporné, že se neobejdeme bez výrazné účasti státu na tvorbě a udržování
informační společnosti - tedy ideového i materiálního vyjádření a reálné
podpory Ministerstva zdravotnictví. Znamená to i to, že je stále třeba
pracovat na koncepci, upřesňovat ji a doplňovat konkrétními a závaznými
kroky. Tím se stane činnost pracovní skupiny, kterou vymezuje a pro niž
vytváří podmínky ministerstvo pro všechny pracovníky sítě VISZ hmatatelnější
a více radosti přinášející. Bude nám jasnější smysl akreditace, s větším
zájmem budeme vyplňovat žádost o dotaci MZ, budeme méně kritičtí k odpovědným
pracovníkům ministerstva, nebudeme si myslet, že pracovní skupina supluje
některé jejich povinosti. Můžeme se totiž domnívat, že již musíme přejít
ze stadia záchrany informačních služeb a knihoven do stadia jejich rozvoje
i zdokonalování (i když jen toho, co se zachránilo).
Připravenost uživatelů
informačních služeb
Ing. Rostislav Kudláček, CSc.
SVI, Státní zdravotní ústav Praha
Úspěchy výpočetní techniky i informační technologie jsou velmi užitečným
nástrojem odborných a vědeckých pracovníků i ve zdravotnictví, a to i pro
zajišťování jejich potřeb v oblasti vědeckých informací. Zkušenosti informatiků
však ukazují, že racionální a relevantní využití jejich služeb si vyžaduje
potřebnou přípravu, znalosti jak obsahu, tak formy poskytovaného výstupu.
Jinými slovy - uživatel se musí s informatikem domluvit.
Je vhodné doporučit, aby uživatel služeb v oblasti vědeckých informací
byl seznámen s následujícími dvěma cykly a s nimi souvisejícími obsahy
a významy pojmů:
a) zadání tématu - studium literatury - vědeckovýzkumná práce - zpracování
výsledků - jejich publikace (work, finish, publish) ;
b) akvizice primárního (sekundárního) dokumentu - bibliografické zpracování
- ohlášení.
Uživatel by se tak měl seznámit alespoň orientačně v základech s pojmy:
primární, sekundární ( terciární) dokument, typy dokumentů - článek, review,
monografie, patent, report, šedá literatura apod., plný text, úprava písemností,
skrytá bibliografie, záznam, bibliografické údaje, abstraktum, klíčová
slova, tezaurus, struktura databáze, rozlišení na databáze bibliografické
a faktografické, druhy katalogů; strategie vyhledávání, klíčová slova,
truncation, hypertext, booleovská algebra atd.
Po tomto obecném základě může následovat seznámení s jednotlivými databázemi,
jejich odlišností, taktikou vyhledávání informací nebo prováděním rešerše,
doporučením vhodné kombinace databází apod.
Toto seznamování je výhodné u studentů provádět ve dvou, resp. třech stupních:
při prvním kontaktu s knihovnou (údaje o knize a katalozích) - zde se spoléhat
na to, že studenti jsou s touto problematikou seznámeni na střední škole,
je dosti nepravděpodobné. Druhý stupeň pak předchází zapojení do rešeršní
práce nebo vědeckovýzkumné práce ve vyšším ročníku. Třetí stupeň může proběhnout
před zahájením diplomové práce. Pro absolventy fakult je vhodné toto seznámení
upravit. Ze zkušenosti mohu uvést, že tento pedagogický proces, nepříliš
dlouhý, najde pole nezorané ve všech věkových stupních lékařů a farmaceutů
jednak proto, že nemuseli tímto seznámením projít během studia, jednak
proto, že v této oblasti jsou stále novinky a poskytované služby se stále
kvantitativně i kvalitativně mění.
Až po tomto seznámení mohou odborní a vědečtí pracovníci očekávat úspěšnou
spolupráci s informačními středisky a být dobře uspokojeni ve svých informačních
potřebách.
Domnívám se, že informační pracovníci mají právo požadovat tyto základní
znalosti uživatele, že nejde z jejich strany o žádné přehnané požadavky.
Ještě na jednu otázku je třeba odpovědět - kdo by měl zajišťovat tento
pedagogický proces. Na fakultách je to jednoznačně záležitost tvorby studijního
programu, u absolventů se domnívám, že je nejvhodnější vypracovat tento
postup na IPVZ. V této instituci jsou předpoklady pro zajištění pedagogického
kursu v požadovaném rozsahu a především zkušenosti s organizováním (např.
stykem s jednotlivými společnostmi ČLS JEP).
Souborný katalog
zahraničních lékařských monografií v ČR vydaných v letech 1994-1996
Národní lékařská knihovna v prosinci 1996 bezplatně distribuovala diskety
se záznamy souborného katalogu zahraničních monografií dostupných v ČR.
Do rozdělovníku pro tuto akci bylo vybráno dvacet institucí, o nichž NLK
předpokládá, že jako určitá regionální centra budou ve své oblasti schopna
zajistit kompetentní využívání předaných záznamů. Distribuované diskety
obsahovaly čtyři soubory uložené dle ISO 2709, přičemž datová struktura
odpovídala Výměnnému formátu stanovenému Národní knihovnou ČR. Celkový
počet takto předaných záznamů ve čtyřech zmiňovaných souborech dosahoval
téměř 5000.
Mezi vybranými institucemi pro distribuci byli uživatelé automatizovaných
knihovnicko-informačních systémů, a to jak systému CDS/ISIS (pod tímto
systémem je zatím báze souborného katalogu vedena i v NLK), tak systémů
Rapid Library, KP-systém a TinLib.
Již v průběhu ledna 1997 byla NLK v kontaktu s některými institucemi, které
předaná data v současnosti již využívají. Jednalo se většinou o ty instituce,
které používají CDS/ISIS. Dle informací NLK import předaných záznamů do
bází vedených pod KP-systémem a Rapid Library (za aplikace konverzního
programu i do TinLib) by měl být zcela bez problémů, avšak NLK zatím bohužel
nedostala od žádné instituce, která využívá tyto systémy, potřebné informace.
NLK uvítá jakoukoli odezvu v tomto směru.