Příloha KŘ
NLK č. 4: Ceník NLK
On-line báze starých tisků v Národní lékařské
knihovně
Švýcarské univerzitní knihovny
Středisko vědeckých lékařských informací
Ústavu hematologie a krevní transfuze v Praze
Středisko informační a knihovnické služby
Revmatologického ústavu v Praze
Seznamte se: Ústřední knihovna Lékařské
fakulty Masarykovy univerzity v Brně
Doplňující souhrnné údaje k ročence
„Statistické ukazatele knihoven a
informačních středisek zdravotnických zařízení ČR za rok 2000“
Konference "Knihovny současnosti
2001"
Vzdělávací semináře Národní lékařské knihovny
a Oddělení vědeckých informací IPVZ
POZVÁNKA NA
CELOSTÁTNÍ SEMINÁŘ
v rámci harmonizace s
Evropskou unií
INFORMAČNÍ ZDROJE PRO OŠETŘOVATELSKÝ VÝZKUM A
PRAXI
Jako člen konsorcia,
které sdružuje instituce s oprávněním ke vstupu do databáze Web of Science
(ISI, Philadelphia, USA), má Národní lékařská knihovna od konce září 2001
rovněž zajištěn přístup do Journal Citation Reports. Tento unikátní informační
zdroj umožňuje hodnocení titulů
časopisů na základě citačních vazeb. Je svou povahou multidisciplinární a mezinárodní a pracuje s tituly časopisů
3000 nakladatelů z 60 zemí světa. Vychází ve dvou edicích – The Science
Edition – obsahuje data a vzájemné vazby z 5000 titulů časopisů za tříleté období 1998-2000, The Social
Science Edition - přináší data
z 1500 titulů časopisů zatím pouze v roce 2000.
Zájemci o vyhledání informací
o některém ze sledovaných titulů časopisů, jejich impakt faktorech a dalších
hodnotících parametrech se mohou obrátit na Rešeršní oddělení NLK Praha (tel:
9633 5918, e-mail: hercova@nlk.cz).
J.H.
29. června 2001 byl
schválen nový Knihovní zákon (citace: 257/2001 Sb.), který nabude
účinnosti 1. ledna 2002. Tento zákon nahrazuje dosud platný Zákon ze dne
9. července 1959 č. 53/1959 Sb. o jednotné soustavě knihoven (knihovnický
zákon). Z internetové adresy lze
vstoupit do plných textů obou zákonů.
(http://www.nkp.cz/o_knihovnach/Legislativni_dokumenty.htm).
Nový zákon upravuje
činnost pracovišť, která poskytují veřejné knihovnické a informační služby.
Lékařské knihovny patří v uváděném systému knihoven mezi specializované
knihovny (§3, 7). Knihovna, která splní podmínky zákona a bude ho respektovat,
je povinna se do konce roku 2002
přihlásit do veřejného informačního systému spravovaného Ministerstvem
kultury ČR. Žádost o registraci doplní vlastním knihovním řádem, který bude dokladovat poskytování
služeb ve smyslu zákona (§4). Pomůckou při jeho vypracování může Strana 3 (celkem 1)být
i vzorový knihovní řád, který bude vypracován Komisí pro služby Národní
knihovny ČR. Dalším připravovaným dokumentem bude prováděcí předpis
specifikující především MVS, mezinárodní MVS
a revize knihovního fondu. Teprve po jeho vydání pozbudou platnosti:
Vyhláška ministerstva
školství a kultury č. 51/1963 Sb., o evidenci jednotné soustavy, o meziknihovní
výpůjční službě a o přednostním právu knihoven při získávání, časopisů a jiných
sbírkových materiálů;
Vyhláška ministerstva školství a kultury a
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky č. 110/1965 Sb., o
evidenci zahraniční literatury;
Směrnice ministerstva
kultury ČSR čj. 10 284/69, o evidenci a revizi knihovních fondů
v knihovnách jednotné soustavy, ve znění směrnice čj. 12 216/83-II/2.
Přínos, který skýtá
registrace knihovny jako pracoviště spadajícího do systému knihoven ve
smyslu nového knihovního zákona, je např. v možnosti provádění evidence a
revize knihovního fondu podle tohoto zákona (§16) a nikoli podle zákona o
účetnictví č. 563/1991 Sb. (§29, 30), který ukládá maximální dvouletou lhůtu
k pravidelné inventarizaci hmotného majetku. Další výhodou je možnost
využívání bezplatné MVS (vyjma reprografické formy této služby). Knihovny evidované
v systému mají podle tohoto
zákona nárok na čerpání
účelových dotací ze státního rozpočtu určených pro podporu knihoven (§15).
V letošním roce to byly např.
programy VISK MK ČR. Při udělování těchto dotací bude brán zřetel na stanovisko
Ústřední knihovnické rady, která bude podle nového zákona zřízena Ministerstvem
kultury ČR. Zákon i připravovaná
směrnice neukládá knihovnám povinnost hlášení přírůstků zahraniční literatury
do CEZL. Spolupráce se souborným katalogem se předpokládá na bázi uvědomění si
výhodnosti spolupráce. V současné době jsou již v souborném katalogu
CASLIN shromažďovány a rovnocenně ukládány záznamy o dostupnosti domácí i
zahraniční produkce. Pracovníci vybraných pracovišť sítě VISZ se měli možnost
díky podpoře odboru vzdělávání a vědy MZ ČR zúčastnit v červnu 2001
semináře týkajícího se této nové normy (přednášela zástupkyně odboru knihoven
MK ČR Mgr. Blanka Koubová). Vzhledem k dosud nevydaným vyhláškám a
směrnicím, které budou zákon doplňovat, zůstaly však některé dotazy knihovníků nezodpovězeny.
K průběžnému sledování aktualit doporučuji sledovat odborná knihovnická
fóra, jako je elektronická konference KNIHOVNA nebo webovskou stránku Národní
knihovny ČR určenou knihovnám:
K 1. září 2001
byl vydán aktualizovaný Knihovní řád Národní lékařské knihovny. V článku 3
Knihovního řádu (bod 3) je uvedena možnost registrace čtenáře (fyzické osoby,
nikoli právnické) prostřednictvím formuláře vystaveného na internetových
stránkách NLK. Tento formulář je nutné po vyplnění úředně ověřit a klasickou
poštou zaslat do NLK. Doufám, že po vyřešení a zavedení elektronických
podpisů bude možné všechny úkony
provést opravdu on-line. Způsob registrace, který bude dostupný i pro
mimopražské zájemce o služby NLK nabude velkého významu po zavedení nového typu
on-line služeb, které NLK, chystá na rok 2002.
Další pozměněné
odstavce KŘ jsou formulovány v souladu s zákonem o ochraně osobních
údajů (ČL. 3, bod 5). V současné době je připravována novela tohoto
zákona. Podle posledních informací by
se knihovny měly připravit na situaci, kdy jim bude úředně zamezeno
shromažďování rodných čísel čtenářů. Toto doporučení Úřadu pro ochranu osobních
údajů naráží na velký odpor knihoven,
na který však zřejmě nebude brán zřetel. NLK doporučuje však knihovnám sítě
VISZ, aby přehodnotili potřebnost tohoto údaje a případně upravili své
automatizované registrační formuláře čtenářů. Vážnost situace vyplynula i
z diskuse na semináři Automatizace
v knihovnách (Praha, 25. 9. 2001). Tam bylo inspektorem ÚOOÚ RNDr.
Jiřím Součkem, DrSc. doporučeno pro jasnou identifikaci osobnosti sbírat pouze
jméno, datum narození, adresu trvalého
bydliště a číslo dokladu, ze kterého byly údaje ověřeny.
Další úpravy se
týkají on-line objednávek (opatření proti zneužívání služby), uvolnění
některých CD-ROM pro absenční výpůjčky. Na doporučení valné hromady SKIP (Brno,
23. 6. 2001) bylo do knihovního řádu zaneseno, že zaměstnanci NLK, kteří
odcházejí do starobního důchodu, mají nárok na vystavení stálého průkazu
osvobozeného od všech poplatků.
Změny se týkají také 4. přílohy KŘ NLK – Ceníku. Ceny za poskytované služby bylo nutno zvýšit. Knihoven sítě VISZ se dotkne především zvýšení registračního poplatku právnických osob (z 200,- Kč na
300,- Kč ročně) a zvýšení ceny kopií (za 1 stranu A4 z 1,50 Kč na 2,- Kč).
NLK dodávání kopií knihovnám realizuje
prostřednictvím dlouhodobých ročních
objednávek, a proto změny v ceně kopií budou platné až od 1. ledna 2002. Novela Knihovního řádu NLK
nemohla být ještě harmonizována se vzorovým knihovním řádem, který by měl být
vydán Ústřední knihovnickou radou jako pomůcka při registraci knihoven
v systému veřejných knihoven ČR (viz nový knihovní zákon) v příštím
roce.
Platnost od 1. 9. 2000, způsoby
placení: v hotovosti, fakturou, složenkou.
Po dohodě mezi NLK a čtenářem může být určitá služba NLK čtenářem
předplácena. Při objednávkách služeb za úhradu je NLK oprávněna požadovat
zaplacení zálohy nebo celé částky před zahájením prací. Při poštovním styku
(včetně poštovného za zaslání faktury nebo složenky) je k ceně
připočítáváno poštovné podle ceníku České pošty.
·
Vysvětlivky
tabulce: KŘ – Knihovní řád NLK; VŘ – Výpůjční řád NLK; PVT - Pravidla pro
využívání výpočetní technik NLK
|
|
Cena v Kč |
Poznámka |
Odkazy na KŘ NLK |
1. |
Čtenářské průkazy |
|
|
KŘ Čl. 3 |
2. |
Manipulační poplatek za vystavení nového
čtenářského průkazu nebo jeho prvního duplikátu |
5,- |
|
KŘ Čl. 3 - bod 2., 8. |
3 |
Manipulační poplatek za vystavení druhého a
každého dalšího duplikátu čtenářského průkazu (bez prokázání ztráty krádeží) |
50,- |
|
KŘ Čl. 3 - bod 2., 8. |
4 |
Komplexní čtenářský průkaz - platnost 1 rok,
poplatek při vystavování, obnovování platnosti nebo vystavení prvního
duplikátu |
|
|
KŘ, Čl. 3 - bod 10. |
5 |
fyzické osoby |
100,- |
|
|
6 |
snížený poplatek (studující, starobní důchodci) |
50,- |
|
|
7 |
právnické osoby |
300,- |
|
|
8 |
Prezenční průkaz - platnost 1 rok, poplatek při
vystavování, obnovování platnosti nebo vystavení duplikátu |
|
|
KŘ Čl. 3 bod 11. |
9 |
fyzické osoby |
50,- |
|
|
10. |
Rezervace knih - manipulační poplatek za
odeslání oznámení o připravení dokumentů k výpůjčce (platba při vyzvedávání
dokumentu) |
10,- |
|
VŘ, Čl. 2 - bod 12. |
11. |
Poplatky z prodlení |
|
|
VŘ, Čl. 3 - bod 5. |
12. |
Základní poplatek z prodlení při vracení
výpůjček za 1 den a 1 knihovní jednotku - platí pouze pro výpůjčky
prostřednictvím automatizovaného výpůjčního protokolu |
1,- |
+
manipulační poplatek za upomínku |
VŘ, Čl.
3 - bod 5c |
13. |
Manipulační poplatky - vymáhání nevrácených
výpůjček (ceny upomínek se sčítají) |
|
|
VŘ, Čl. 2 - bod 17., Čl. 3 - bod 6. |
14. |
Po zaslání - 1.upomínky |
10,- |
|
|
15. |
- 2.upomínky |
(+)20,- |
|
|
16. |
- 3.upomínky |
(+)30,- |
|
|
17. |
- 4.předsoudní upomínky |
(+)100,- |
|
|
18. |
- 5.upomínky |
(+)170,- |
zasílá advokát |
|
19. |
Poplatek za vymáhání vrácení soudem |
300,- |
|
|
20. |
Manipulační poplatek při zjišťování neohlášené
změny adresy |
20,- |
|
KŘ, Čl. 3 - bod 4. |
21. |
Reprografické služby a ceny rešeršních služeb |
|
|
KŘ, Čl, 4,5 |
22. |
Tisky z počítačových tiskáren |
|
|
KŘ, Čl.6 - bod. 2. |
23. |
1 strana formátu A4 - černobílý tisk |
2,- |
(+) příp. poštovné |
|
24. |
1 strana formátu A4 - barevný tisk |
3,- |
(+) příp. poštovné |
|
25. |
1 strana formátu A4 s tištěným rešeršním
požadavkem |
2,- |
(+) příp. poštovné |
|
26. |
Xerokopie |
|
|
KŘ, Čl.5 |
27. |
1 strana formátu A4 zhotovená pracovníkem NLK
(Pozn. platnost pouze do 31. 12. 2001) |
1,50 |
(+) příp. poštovné |
KŘ, Čl. 5 - bod 3. |
27. |
1 strana formátu A4 zhotovená pracovníkem NLK
(Pozn. platnost až od 1.1. 2002) |
2,00 |
(+) příp. poštovné |
KŘ, Čl. 5 - bod 3. |
28. |
1 strana formátu A4 zhotovená pracovníkem NLK
na počkání |
2,50 |
(+) příp. poštovné |
KŘ, Čl. 5 - bod 3. |
29. |
Magnetická karta pro samoobslužné kopírky NLK -
100 kopií |
200,- |
|
KŘ, Čl. 5 - bod 4 |
30. |
Magnetická karta pro samoobslužné kopírky NLK -
50 kopií |
100,- |
|
KŘ, Čl. 5 - bod 4 |
31. |
RIOS - kopie obsahu 1 čísla časopisu (zaslání poštou) |
4,5 |
|
KŘ, Čl. 5 - bod 6. |
31. |
RIOS - kopie obsahu 1 čísla časopisu (osobní vyzvednutí) |
3,- |
|
|
32. |
JASON - poplatek za realizovanou objednávku
jednoho článku |
120,- |
(+)příp. poštovné |
KŘ, Čl. 5 - bod 1,3 |
33. |
Diskety |
|
|
|
34. |
Prázdná disketa 3,5 |
15,- |
|
PVT - bod 12 |
35. |
Disketa se zpracovaným rešerším požadavkem |
24,- |
|
PVT - bod 12 |
36. |
Poplatky při zasílání faxem |
|
|
KŘ, Čl. 5 - bod 3 |
37. |
1 strana formátu A4 zaslaná faxem
předloha v majetku NLK |
10,- |
neúčtuje se cena xerokopie |
|
38. |
1 strana formátu A4 zaslaná faxem služba
RIOS, JASON |
10,- |
(+) poplatek za službu |
Ceník řádek 29., 30. |
39. |
Náhrady při ztrátě nebo poškození |
|
|
VŘ, Čl. 3 - bod 3 |
40. |
Vazba jedné knihovní jednotky |
120,- |
|
|
41. |
Knihovnické zpracování jedné knihovní jednotky |
50,- |
|
|
42. |
Publikační činnost |
|
|
|
43. |
Referátový výběr z anesteziologie a resuscitace |
360,- |
roční předplatné |
|
44. |
Referátový výběr z urologie |
200,- |
roční předplatné |
|
45. |
Novinky
literatury - zdravotnictví. Přírůstky fondů NLK |
100,- |
roční předplatné |
|
46. |
Soupis zahraničních lékařských časopisů
docházejících do ČR a SR |
100,- |
ročenka |
|
45. |
Soupis zahraničních lékařských časopisů
objednaných do ČR a SR |
100,- |
ročenka |
|
V polovině letošního
roku NLK zpřístupnila na svých webových stránkách novou bázi MUS. Tato báze
představuje elektronický katalog knižního fondu Zdravotnického muzea. V majetku
muzea se nachází přibližně 10 000 svazků knih, které do současné doby
nebyly nikdy katalogizovány. Nelehkého úkolu tento fond zpracovat se ujalo
Oddělení bibliografie a katalogizace NLK.
Fond muzea se dělí na
3 části: Knihovna vzácných tisků, Fritzova knihovna a Knihovna Lékařského
muzea. Knihovna vzácných tisků obsahuje lékařské knihy (cca 400 knih) převážně
z 16. a 17. století. Po obsahové stránce se jedná o kompendia, domácí apotéky,
herbáře, zdravovědy, odborná díla o anatomii, chirurgii, porodnictví, spisy
filozoficko-lékařské. Většina knih je psána latinsky nebo švabachem. Fritzova
knihovna (cca 1 300 knih) byla založena
v roce 1809 profesorem Ignazem Františkem Fritzem a představuje vzácnou sbírku
lékařských prací z 18. a 19. století, zaměřenou zejména na chirurgii a příbuzné
obory. Sbírka se dochovala téměř v úplnosti. Její součástí je i soubor
disertačních prací od doktorandů pražské a vídeňské univerzity. Kromě těchto
dvou významných sbírek vlastní muzeum dalších asi 8 000 knih, které nebyly
nikdy podrobněji analyzovány. Jedná se především o česká a německá díla z 18.
až 20. století.
Práce na
elektronickém katalogu byly zahájeny koncem roku 2000. Při zpracování knih se
používají následující knihovnické standardy: formát UNIMARC a
UNIMARC/Autority, katalogizační pravidla
AACR2, ISBD(A) - Mezinárodní standardní bibliografický popis pro staré tisky a
prvotisky, Pravidla jmenné katalogizace starých tisků, prvotisků a rukopisů.
Pro věcnou katalogizaci byl vytvořen soubor oborů i s překladem do MDT, vycházející z obsahové charakteristiky
fondu. Oproti katalogizaci současných knih je kladen důraz na popis stavu
exempláře. V záznamu se zaznamenávají údaje o materiálu vazby (kůže, pergamen,
plátno, papír atd.), o signetu (značka nakladatele nebo tiskaře), o veškerých
zásazích do exempláře (např. desinfekce, opravy, apod.), o celkovém stavu
knihy, o případných defektech (např. chybějící stránky), o předešlých
vlastnících, o grafické výzdobě apod. Záznamy se doplňují o obrázky
naskenovaných titulních stránek, frontispisů a dalších zajímavých ilustrací
nalezených v knize.
Jako první se začala
zpracovávat Knihovna vzácných tisků. Před samotnou katalogizací byly prověřeny
bibliografické (on-line i klasické) zdroje, které by se mohly použít pro
usnadnění prací. Bylo zjištěno, že téměř 80 procent titulů bylo již zpracováno
v jiných institucích. Pro naše účely byly vybrány tyto zdroje:
1. on-line katalog,
který na svých webových stránkách vystavuje National Library of Medicine v
Bethesdě -
www.nlm.nih.gov/libserv.html.
+ velmi kvalitní
záznamy i s personálními autoritami,
vyhledávání pomocí booleovských operátorů, vyhledávání téměř ze všech polí
záznamu, možnost vytváření velmi složitých dotazů, možnost zobrazení záznamu ve
formátu MARC, snadná navigace
- záznamy nejsou ve
formátu UNIMARC, personální autority mají většinou anglickou podobu a na jiné
jazykové varianty není odkaz, záznamy nemají věcné třídění
2. on-line katalog
Univerzitní knihovna Braunschweig - www.biblio.tu-bs.de, Kataloge,
PICA-Katalog, Pica-Katalog, Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
katalog obsahuje
monografie z let 1501-1850.
+ záznamy obsahují
věcné třídění a vazbu na personální autority, personální autority mají odkazy i
na jiné jazykové varianty
- záznamy nejsou ve
formátu UNIMARC, stránky pouze v němčině, chybí možnost vyhledávání podle roku
vydání, nakladatele, místa vydání, nelze použít booleovské operátory, velmi
složitý systém - uživatelsky nepříjemný, převážně obsahuje německy psané tituly
3. Soupis starých
tisků ve fondech SVK v Olomouci. III. Tisky z lékařství a příbuzných oborů z
let 1501-1800.
+ kvalitní záznamy
- nejsou personální
autority, vyhledávání pouze podle autorů, není věcné třídění
Katalogizaci
komplikuje velmi špatný fyzický stav řady knih (plíseň, zničené hřbety), který
byl zaviněn nešetrným zacházením a nevhodným uložením v minulosti. Některé z
titulů nemají titulní stránky, což velmi ztěžuje jejich přesnou identifikaci.
Ve sbírce se nachází i tituly v jiných jazykových mutacích např. arabština,
řečtina, jejichž zpracování je také velmi náročné.
V současné době se v
katalogu nachází okolo 300 záznamů. Vzhledem k tomu, že se nepodařilo získat
peníze z grantu Ministerstva kultury, pokračují práce na katalogu velmi pomalu.
Výsledkem těchto prací bude moderní elektronický katalog, který umožní
uživatelům vyhledávat dokumenty podle různých kritérií (např. podle jména
autora, názvu, místa vydání, roku
vydání, nakladatele nebo tiskaře, oborů, MDT atd.) Dalším krokem k
efektivnějšímu využívání těchto vzácných knih by měla být jejich digitalizace
(tzn. vytvoření digitální kopie publikace), která je jedním z prostředků
ochrany a uchování vzácných knižních fondů. Rovněž způsob ochrany a uchování
muzejních sbírek by se měl do budoucna změnit. Jedná se zejména o restaurování
poškozených knih a o vytvoření vhodných skladovacích prostor a vhodných klimatických podmínek pro jejich uchování
(celosvětově jsou stanoveny parametry teploty, relativní vlhkostí vzduchu,
kvality ovzduší, intenzity ultrafialového záření).
Katalog je přístupný
na www.nlk.cz - oddíl katalogy a databáze, báze MUS.
Ve dnech
16.-21.9.2001 se zúčastnila skupina knihovníků z lékařských knihoven ČR
studijního zájezdu do vybraných knihoven ve Švýcarsku. Navštívila univerzitní
knihovny v Curychu, Bernu, Basileji a Kostnici, která leží v těsné
blízkosti hranic, ale je již na území Německa.
Ve všech případech se
jednalo o města, která mají kolem 1 milionu obyvatel (někdy i méně), krásné
historické jádro a velmi pěknou polohu.
http://www.ethbib.ethz.ch
Byla založena
v roce 1855 (pod názvem Polytechnikum) a dnes plní jednak funkci univerzitní knihovny a jednak
funkci švýcarského centra pro technické
a přírodní vědy a je největší knihovnou v zemi.
Má tři typy uživatelů
– studenty VŠ, profesory VŠ a další vědecké pracovníky z celé země, včetně
průmyslových odvětví.
Odebírá 5 880 titulů
časopisů, z nichž 3 200 titulů je v elektronické podobě. V rámci
meziknihovní výpůjční služby rozesílá všechny dokumenty v digitalizované
podobě – ty které tuto podobu nemají, převádějí pomocí skenovacího zařízení do digitalizované
formy (PDF formát). Registrovaní uživatelé ETH mají tyto služby zdarma.
Jako knihovnický
software slouží Aleph 500 (nová verze implementována na podzim roku 1999).
Systém nese název NEBIS – Network of Libraries and Information Centers in
Switzerland a propojuje knihovny 60
univerzit, technických a vědeckých pracovišť.
Virtuální knihovna -
v současné době ji tvoří: elektronické časopisy, elektronické databáze a
odborné referenční služby, které využívají propojení na vybrané webovské stránky.
Databáze – je možno
v nich pracovat v lokální síti v ETH – patří k nim odborné
bibliografie, národní bibliografie, knihovní katalog, katalog nakladatelů,
katalog map a katalog předmětových hesel.
K jedné
z pozoruhodných aktivit patří databáze „Elektronických disertací“, která
obsahovala ke konci roku již 600 prací
v plnotextové podobě a kolem 1300 prací s abstrakty.
Dalším zajímavým
projektem je digitalizovaný archiv 9 000 obrazových dokumentů a map.
Pro odborníky
z různých odvětví provozují tzv. „Alert service“ – novinky jsou podle
zadaného profilu rozesílány e-mailem – upozornění na nový časopisecký článek
nebo knihu.
http://www.stub.unibe.ch
Knihovna představuje
po architektonické stránce zdařilé spojení historické budovy s novými
prvky, jak to vyžaduje dnešní moderní doba, a hlavním požadavkem je, aby se
uživatel cítil v knihovně co nejpříjemněji.
Knihovna je veřejnou
vědeckou knihovnou města a zároveň i kantonu a také centrální univerzitní
knihovnou. Kromě hlavní budovy k ní patří ještě 2 pobočky a v rámci
kooperace spolupracuje s Fachbereichsbibliothek Bühlplatz (FBB) a
Juristische Bibliothek (JBB).
Katalog je rozdělen
na dvě velké části – do roku 1965 se mluví o starém katalogu, kde pokračuje
rekatalogizace. Od roku 1965 je katalog již v online podobě a je společný
pro knihovny Bernu a Basileje. Zvlášť je vyčleněn katalog pro informační zdroje uložené na CD-ROM nosičích a katalog volně přístupného fondu.
Zvlášť je také možno procházet i starý věcný katalog (do roku 1989) a centrální
katalog, které jsou ještě v lístkové podobě (pro návštěvníka z naší
republiky i v netradičních rozměrech kartiček menších rozměrů uložených
v papírových krabičkách s tužšími deskami).
Knihovna je schopna
poskytnout zájemcům zpracování rešerší z bází Biosis, Eric, GeoRef,
Inspec, Medline, MLA (literatura a jazykověda), Philosopher´s Index, PsycInfo,
PsychIndex, Serfile, Socilogical Abstracts a
Current Contents Connect.
Uživatelům nabízí i
značné množství titulů časopisů
v elektronické podobě. Orientace je možná podle abecedního seznamu titulů
a podle věcného roztřídění. Přístup do plných textů je označen barevnými
symboly a značí buď zcela volný, nebo omezený přístup podle znění licenčních
smluv. Na další možnosti vstupu do plných textů pak upozorňují shromážděné
odkazy na další katalogy a URL adresy.
Na webovské stránce
je vyčleněn prostor pro odborné informace z oblasti knihovnictví a avizuje
odkazy na UNESCO, Book history online, staré tisky, virtuální knihovnu
rukopisů, další knihovny, jiné instituce a internetové zdroje.
Zajímavá je budovaná
databáze disertací, která má své kořeny již v roce 1864 a do současnosti
obsahuje 18 tisíc titulů. Hledat požadovanou práci je možné podle autora,
titulu práce, fakulty a roku promoce. Zájemci mohou za příslušný poplatek získat i kopii.
Milovníky
historických materiálů jistě zaujme i sbírka cca 16 tisíc starých map
z 16. – 19. století.
Öffentliche Bibliothek –Universität Basel (UB)
http://www.ub.unibas.ch
Tato nejstarší
univerzitní knihovna ve Švýcarsku vznikla v minulosti bez přesného věcného ohraničení. Počátky
knihovny jsou kladeny do druhé poloviny 15. století a za své bohatství vděčí
reformačnímu hnutí, jehož zásluhou byla zrušena řada klášterů a z nichž mnohé poklady knižní kultury
přešly do fondů knihovny. K těmto pokladům beze sporu patří například
rukopisy pořízené během basilejského koncilu v dominikánském konventu. K
těmto fondům byly později připojeny i rukopisné sbírky dokumentů z novější
doby – např. korespondence basilejských rodin Amerbach a Bernoulli, sbírka
autografií Karla Geigy-Hagenbacha, poznámky psané rukou Michelangela, rukopisy
Goetheho, Edisona a dalších. Současné
fondy poskytují kromě historických sbírek informační materiály zaměřené také na
sociální vědy, přírodní vědy a medicínu. Jako univerzitní knihovna odpovídá za
zabezpečení literatury pro školství, vědu a výzkum, zvláště pak pro vysoké
školy. Jako knihovna kantonu shromažďuje veškeré materiály jako rukopisy a
tisky z okolí Basileje a se
vztahem k Basileji (Basiliensia). Věcný katalog v lístkové formě se začal budovat v roce 1939 a sahá do
roku 1980. V současné době je budován již online katalog (fondy od roku
1980). Online katalog se jednou ročně vydává na mikrofiších – část bíle
označená umožňuje hledání podle autorů,
část oranžová věcné vyhledávání.
Volný výběr poskytuje
přístup k cca 300 000 publikací z posledních třiceti let. Kromě řady
studijních míst je pro zájemce připravena i malá čítárna časopisů (je zde např.
vydání Spieglu z roku 1947 a rejtřík k
New York Times od roku 1851 atd.) s výhledem do botanické zahrady.
V letech
1962-1968 byla rekonstruována jedna ze
starých budov pro lékařskou knihovnu, která shromažďuje publikace
z posledních 10-15 let (bez
historie medicíny a veterinářství).
V roce 1988
vznikla Biobliothek des Wirtschaftswissenschaftlichen Zentrum (WWZ) se
zaměřením na hospodářství a sociální vědy. Fondy z posledních deseti let
jsou volně přístupné. Kromě toho zde najdeme materiály k hospodářskému
vývoji Švýcarska od 18. století, přehledy o firmách, hospodářské prognózy a
různé databanky. Knihovna plní úlohu
dokumentačního centra basilejské univerzity.
Všechny navštívené
univerzitní knihovny jsou v kantonech, kde je úředním jazykem němčina.
Všechny také pracují v systému Aleph 500 ve formátu USMARC.
Bibliothek der Universität Konstanz
http://www.uni-konstanz.de
Na rozdíl od výše
popisovaných knihoven, které jak po architektonické stránce, tak ve své činnosti
navazovaly na dílo předcházejících generací, tato univerzita se svou knihovnou
je vlastně velmi mladá – vznikla v roce 1966 v krásném prostředí
jižního Německa, na rozhraní tří států, s výhledem na přírodní krásy kolem
Bodamského jezera.
Byl zde postaven
moderní kampus se třemi sekcemi a 13 odbornými částmi, kde studuje kolem 8000
studentů. Celý prostor knihovny je rozčleněn tak, aby mohl uživatelům nabídnout
co nejvíce studijních míst v blízkosti uložených fondů, jichž je ve volném
výběru nabízeno co nejvíce. Pro každou oblast je vyčleněna určitá část (v
současnosti 45 oborových skupin), kde
jsou kromě monografické literatury a dalších materiálů k dispozici i
nejdůležitější tituly časopisů. K orientaci v této velmi členité
struktuře slouží barevné a abecední rozlišení orientačních prvků. Zvláštností
je mediotéka, kde mohou návštěvníci shlédnout pořady na videu či filmy,
pracovat s informacemi na nosičích CD-ROM, pouštět si jazykové kursy. Je
zde zařízení pro pořizování čitelných kopií z mikrofilmů (readerprinter).
Knihovna spravuje také specializované sbírky např. politickou korespondenci
císaře Karla V., kolekci starověkých památek, které pocházejí původně ze
soukromých sbírek apod.
Veškeré materiály,
které si potřebuje uživatel vypůjčit, je nutné nejdříve vyhledat
v počítači v katalogu, kterých je k dispozici hned celá řada.
Především je to katalog vlastní knihovny – KOALA (= Konstanzer Ausleih- und
Anfrage-system) s cca 1,6 milionem titulů. Dále je k dispozici
dalších dvanáct různých typů katalogů, včetně katalogů souborných,
poskytujících informace o uložených materiálech v knihovnách sdružených do
různých typů konsorcií, a také nabídka vstupů do katalogů zahraničních
knihoven.
Závěrem je možno
říci, že návštěva knihoven byla pro nás velmi užitečná. Kolegům
v zahraničí jsme se již v řadě případů velmi přiblížili ( např.v
oblasti nákupu odborných zahraničních databází) nebo máme obdobné problémy
– jako třeba s rekatalogizací starších fondů při vytváření online
katalogů. Závidět jim můžeme všude viditelné investice nejen do vnitřního vybavení (např. počtu
počítačů pro uživatele), ale také do architektonického vzhledu často
historických budov, které rozumnými zásahy získávají naprosto novou a velmi
účelnou tvář. Volný výběr není zcela uplatňován všude, je brán zřetel právě na
prostorové podmínky a také, pochopitelně, na ochranu fondu. Následováníhodná je
snaha o pokrytí nákupu časopisů nebo databází vytvářením konsorcií, která
zahrnují alespoň část země (např. německy mluvící kantony) i při zachování
poměrně vysoké samostatnosti jednotlivých kantonů.
Ústav hematologie a
krevní transfuze spojuje hematologickou kliniku, transfúzní oddělení a výzkumné
laboratoře. Provádí léčbu a výzkum závažných krevních chorob. Věnuje se
transplantacím kostní dřeně u nemocných s leukémiemi a v jeho rutinních a
výzkumných laboratořích se provádí specializovaná vyšetření i pro pacienty z
jiných hematologických pracovišť. Výzkumné programy ústavu se soustřeďují na
rozvoj nových diagnostických a léčebných metod v oblasti fyziologie krvetvorby,
biologie nádorových buněk a nádorového procesu. Ústav plní kontrolní funkce v
transfúzní službě, poskytuje postgraduální výuku v hematologii,
transfuziologii a molekulární diagnostice.
Středisko vědeckých
lékařských informací ÚHKT poskytuje knihovnické, informační, rešeršní,
grafické a reprografické služby klinickým, vědeckých i ostatním
odborným pracovníkům ústavu a dalším uživatelům sítě veřejných informačních
služeb ve zdravotnictví (VISZ).
V knihovně, kde
jsou zaměstnané 3 knihovnice a 2 studenti s polovičním úvazkem, je cca
55000 knihovních jednotek. Je odebíráno 170 titulů periodik, z toho 59
zahraničních, z nichž přes 30 titulů je i s online přístupem. SVLI
odebírá 21 titul zahraničních časopisů jako jediné v republice. Jde
zejména o vysoce specializované tituly z oborů hematologie a molekulární
genetiky, které vycházejí v malých nákladech a mají vysokou pořizovací cenu.
Mnoho titulů časopisů je v SVLI odebíráno od prvního svazku po desítky let a je
intenzivně využíváno i v rámci meziknihovní výpůjční služby. Za rok 2000
vyřídilo SVLI v rámci MVS celkem 3990 a
v rámci MMVS celkem 710 požadavků, včetně střediskem samostatně
poskytované DDS služby JASON. Monografie jsou zpracovány v elektronickém
katalogu knihovního systému T Series.
Spolu s uživateli
SVLI využívá databáze Current Contents - Life Sciences, Medline, BMČ a databáze Web of Science, k níž umožňuje
přístup stejnojmenný projekt řešený Knihovnou
AV ČR. V rámci konsorciální velkoplošné licence SVLI využívá a
uživatelům zprostředkovává zdravotnické informační zdroje společnosti OVID,
které poskytují IKEM, MEDICON a Národní lékařská knihovna jako řešitelé
projektu MZ ČR MEDLIN (Medical Library Information Network), a dále databáze EIFL Direct a Proquest/PCI.
SVLI ÚHKT je jedním
ze čtyř spoluřešitelů grantového projektu MEDVIK (Medicínská virtuální
knihovna), jehož hlavním řešitelem je Národní lékařská knihovna. Projekt řeší
budoucí síťové sdílení zdrojů v rámci programu "Informační zdroje pro vědu
a výzkum" MŠMT ČR.
SVLI též vytváří a
spravuje databáze s publikační činností vědeckých pracovníků ústavu a
každoročně z nich předává údaje do celostátního Registru informací o
výsledcích státem podporovaného výzkumu a vývoje (RIV).
Oddělení grafických
služeb SVLI zhotovuje prezentační práce, postery (klasické i velkoformátové -
zalaminované v jednom kuse), diapozitivy, drobné DTP a jiné grafické práce
pro zaměstnance ÚHKT i extramurální zákazníky. Uživatelé mohou v prostorách
SVLI promítat videozáznamy, prezentace i diapozitivy vhodné k vědecké, výukové i jiné činnosti a vypůjčovat si
datavideoprojektor, diaprojektor, zpětný projektor, či digitální fotoaparát.
Pracovnice SVLI
spravují a jedenkrát týdně provozují zaměstnaneckou knihovnu odborů
s beletrií.
SVLI se spoluúčastní
na administraci poměrně zastaralých ústavních webových stránek (http://www.uhkt.cz/)
a podílí se na tvorbě nových, které by měly být dokončeny na začátku příštího
roku, kdy bude ústav slavit 50 let své existence.
Revmatologický ústav
v Praze, původně Výzkumný ústav chorob revmatických, dodnes známý pod
zkratkou VÚCHR, byl založen v r. 1952. V příštím roce tedy bude
slavit půlstoletí svého trvání.
RÚ sídlí v ulici
Na Slupi na Praze 2 v budově bývalého kláštera a po výstavbě nové budovy
v r. 1991, za vedení současného ředitele RÚ prof. MUDr. Karla Pavelky,
DrSc., se stal skutečně důstojným centrem české revmatologie.
Téměř současně
s ním byla založena i jeho knihovna, která začala soustřeďovat knihy a
časopisy o všeobecném a vnitřním lékařství a zejména pak o revmatologii, tehdy
poměrně mladém samostatném oboru medicíny.
Revmatické choroby
byly samozřejmě známy a léčeny již odedávna, ale samostatný lékařský obor,
zabývající se těmito chorobami, vzniká až ve 20. stol. Fyziologie a balneologie
se rozvíjely již v meziválečném období a samostatná revmatologie po 2. sv.
válce. Zde není možné nezmínit nestora a prakticky zakladatele samostatné české
revmatologie a i VÚCHR – prof. MUDr. Františka Lenocha, DrSc.
VÚCHR byl tedy od 50.
let centrem revmatologie pro celou Československou republiku – a je jím
dodnes, i po rozdělení Československa, přestože v Piešťanech funguje
slovenský VÚR.
Středisko informační
a knihovnické služby (SIKS), které zahrnuje i knihovnu RÚ, je ve staré budově,
kde je v pronájmu také depozitář NLK, se kterým spolupracujeme a se kterým
si nás návštěvníci občas pletou.
Knihovna, na základě
své akreditace, zajišťuje komplexní knihovnické služby – od prezenčních i
absenčních výpůjček knih a časopisů, přes rešerše, zajišťování meziknihovních i
mezinárodních výpůjčních služeb, kopie a separáty článků až po evidenci a
statistiku publikační činnosti a citačních ohlasů vědeckých pracovníků ústavu.
K tomu využíváme nejen vlastní zdroje a MVS, ale především zdroje
internetové (všem důvěrně známé).
Veškeré knihovnické
služby poskytujeme nejen vědeckým a lékařským pracovníkům RÚ, ale i prakticky
všem lékařským knihovnám v ČR (i na Slovensku), soukromým i regionálním
lékařům, atestantům, učitelům a studentům lékařských fakult, sestrám a
studentkám SZŠ, pacientům s revmatickými chorobami a mnoha dalším zájemcům
o literaturu v oboru revmatologie.
Vždyť mnohé
zahraniční časopisy, např. Clinical and Experimental Rheumatology, Clinical
Rheumatology, Current Opinion in Rheumatology, Rheumatic Disease Clinics of
North America, Seminars in Arthritis and Rheumatism, odebíráme jako jediní
v republice. A zde také narážíme (a určitě ne jako jediní v
republice) na velký problém, kterým jsou finance. Jen předplatné zahraničních
časopisů (nepočítám časopisy tuzemské a desítky knih, převážně zahraničních)
činí přes 250 000 Kč – a dotace z MZ ČR činila za rok 2000 pouze
100 000 Kč a na letošní rok zatím ani 1 Kč! – a to již musíme platit
předplatné na rok 2002.
Katalogizace a evidence
výpůjček je postupně převáděna z lístkových katalogů do elektronické formy
– v programu Rapid Library.
Statistické údaje o
počtech knih, časopisů, výpůjček, MVS a MMVS zde nebudu uvádět, ty jsou
každoročně v tomto časopise zveřejňovány.
SIKS ale zdaleka není
jen knihovna. Je to i reprografie s desetitisíci xerokopií článků,
formulářů atp. ročně. A také počítačová příprava a množení formulářů pro
výzkumné účely a pro potřeby lůžkového i ambulantního odd. RÚ.
Patří sem i
fotografická laboratoř s desetitisíci fotografií, zejména pacientů, jejich
chorob a postupu léčení, fotodokumentace konferencí, sympózií atd.
Dále matematické a
statistické zpracování výsledků grantových a lékových studií do prezentační
podoby přehledných výsledkových tabulek a grafů do závěrečných zpráv. A také
komplexní příprava prezentací nebo výroba diapozitivů – obvykle od přepisu přes
grafické úpravy textu, vkládání tabulek, grafů, obrázků a fotografií, barevné a
prostorové sladění až po jednoduchou animaci prezentací nebo výrobu (vlastním
přístrojem Digital Palette HR6000) a zarámečkování diapozitivů. Zde nám velmi
pomáhá jednak digitální fotoaparát, z něhož jsou snímky přeneseny do
počítače nezkresleně, a pak kvalitní stolní scaner a grafické programy.
V neposlední
řadě i „mikro DTP studio“, které kromě již zmíněných prezentací a přednášek
upravuje i rukopisy do časopisů, zejm. zahraničních a hlavně vydává 4 x ročně
Bulletin Revma-Ligy ČR – od úprav v DTP programu, přes vytištění (300
výtisků 16 až 20 stran A4), svázání a distribuci.
A to vše ve třech
lidech a 2,8 prac. úvazku. Tímto článkem si však nechci ani stěžovat (jednak
není komu – a hlavně není na co), ani se chlubit co všechno jsme, co umíme a co
děláme (bereme to jako samozřejmost), ale právě jenom konstatovat co jsme, co
umíme a co děláme, připomenout se a případně nabídnout ruku ke spolupráci.
Místní decentralizace
Ústřední knihovna
Lékařské fakulty Masarykovy univerzity (UK LF MU) je jednou z osmi
fakultních knihoven MU, která vzhledem k místní decentralizaci fakult od svého
založení v roce 1919 nebudovala celoškolskou ústřední knihovnu. Rovněž
kliniky a ústavy LF se nacházejí v deseti různých lokalitách po celém
městě, mj. ve čtyřech nemocničních areálech. Působí na nich celkem 69 dílčích
knihoven UK. Z těchto důvodu v Brně nevznikla integrace fakultní a
nemocniční lékařské knihovny, jako je tomu v jiných univerzitních městech
(Olomouc, Hradec Králové, Plzeň).
Z historie a
zaměření činnosti
UK si v roce
2002 připomene 50 let své existence. Po celou dobu poskytovala své služby
v sídle teoretických ústavů LF – do roku 1994 na Komenského náměstí a od
roku 1995 v těsném sousedství na Joštově ulici. Představuje typickou
vysokoškolskou knihovnu, která je v systému veřejných informačních služeb ČR
veřejně přístupná.
Tematicky je UK
zaměřena především na oblast biomedicíny, lékařství a zdravotnictví. Hlavní
složkou uživatelů UK jsou studenti LF. Tomu odpovídá i složení knihovního fondu
- 40 000 svazků především studijní a výukové literatury, které jsou
k dispozici přímo na Joštově 10. Zhruba 100 000 svazků je deponováno v 69
dílčích knihovnách.
Zpracování fondu
Odborná knižní
literatura je na základě požadavků odborníků z ústavů a klinik centrálně
objednávána a knihovnicky zpracovávaná v UK. Do dílčích knihoven je deponována
podle její specializace k půjčování odborným pracovníkům. Stejná praxe platí
pro odborné časopisy s tím rozdílem, že poslední číslo běžného ročníku
časopisů je po dobu jednoho měsíce vystaveno v prezenční studovně-čítárně
časopisů na Joštově.
Za knihovní fondy v
dílčí knihovně odpovídá vedoucí pracoviště, péčí o dílčí knihovnu je pověřen
jeden z jeho podřízených (sekretářka, odborný asistent apod.). Jsme si
vědomi, že tato praxe není optimální. Proto byla činnost dílčích knihoven
upravena samostatnou přílohou č.7 Knihovního řádu UK LF MU – viz http://www.med.muni.cz/knihovna/knihrad.html
Od roku 1993 byl
používán automatizovaný knihovnický systém TINLIB, modul katalog, do něhož byly ukládány pouze
přírůstky knižní literatury. V roce 1997 knihovna přešla na systém KP-sys,
který lépe vyhovuje specifickým potřebám LF.
Služby
Od roku 1999
provozujeme bezdokladový výpůjční systém, který se řídí Výpůjčním řádem (Příloha
č. 3) a Přílohou č. 6 Knihovního řádu, která upravuje souhlas uživatele se
zpracováním osobních údajů. Jako průkaz čtenáře s výhodou používáme ISIC a
ITIC karty.
Ve velké studovně je
k dispozici 76 studijních míst, další jsou v čítárně běžného ročníku
časopisů a deset studijních míst v “hlasité“ studovně. V dalších dvou
studovnách bude ke konci roku 2001 šest stanic pro přístup k nakupovaným
databázím Current Contents na disketách s abstrakty (od roku 1991 se předplácela elektronická forma ve dvou řadách: Life Sciences, Clinical Medicine, od roku 2001 stále ještě
řada Clinical Medicine) a Bibliomedica Národní lékařské knihovny v Praze.
Další zdroje představuje Ultra*Net server MU a zejména databáze pro vědu a
výzkum na stránce http://library.muni.cz/e_zdroje.html
Ve studovně s nakupovanými databázemi je rovněž možnost studovat
multimediální a audiovizuální informační dokumenty.
UK LF MU poskytuje
rešeršní služby podle zadání uživatelů, i když díky dlouhodobě nabízenému
soustavnému vzdělávání uživatelů neustále roste počet těch, kteří jsou schopni
zpracovávat si rešerše samostatně.
V oblasti MVS
jsou vyřizovány požadavky z jiných knihoven, i když systém dílčích
knihoven proces komplikuje a prodlužuje. Požadavky na MVS pro zaměstnance LF
vyřizují jejich dílčí knihovny; UK zabezpečuje získávání kopií z časopisů
v ČR nedostupných za úhradu provozních nákladů.
Reprografické služby
jsou poskytovány z vlastních knihovních fondů pedagogům LF zdarma, externím
institucionálním uživatelům (jako náhrada výpůjček originálních informačních
pramenů) za úplatu na fakturu. Studenti i externí uživatelé využívají
samoobslužnou kopírku SELEX GR-3000 s možností použití mincí i magnetických
karet. Ceny stanoví příloha č. 5 Knihovního řádu a reprografické služby se řídí
Přílohou č. 4.
Domnívám se, že personálu UK se daří zvyšovat úroveň poskytovaných
knihovnických a informačních služeb. Svědčí o tom aktivity z poslední
doby: převedení fondu půjčovny (10 000 svazků) do režimu volného výběru,
zvýšení celkového počtu studijních míst na 122 a počtu odkládacích šatních
skříněk na 108, www přístup k fondu, možnost prohlížení výpůjček,
zajišťování přístupu k elektronickým verzím předplácených časopisů, řešení
projektu Poskytování elektronických služeb typu document delivery, účast
v řešení projektů LI pro vědu a výzkum, výuka předmětu Získávání vědeckých
informací v postgraduálním studiu na lékařské fakultě. http://www.med.muni.cz/knihovna/pracovc.html http://auklf.med.muni.cz/knihovna/kpwww.html
http://auklf.med.muni.cz/knihovna/vyp.html
Ukazatelé |
Počet |
Roční přírůstek knihovního fondu |
79 700 sv. |
Mikrofiše |
130 840 ks |
CD-ROM |
1 800 ks |
Ostatní audio-vizuální nosiče |
4 260 ks |
MVS - poskytnutí |
35 930 žádanek |
MVS - využití |
63 000 žádanek |
Uživatelský okruh ve
zdravotnictví |
113 000 osob |
Osobní počítače |
602 ks |
Připojení na internet |
95 spojů |
JM
9. ročník konference
"Knihovny současnosti" se opět konal v Juniorcentru na Seči ve dnech
11.-13. září 2001. Konference byla rozdělena do několika přednáškových bloků.
Hlavním tématem prvního dne byla legislativa v knihovnictví. Hovořilo se o nové
strategii knihoven, o dopadu zákona o knihovnách do dalších legislativních
norem, o právních normách, které jsou v účinnosti od 1.1.2001, a které mají
dopad na činnost knihoven. Bylo zdůrazněno, že je nutná přestavba knihoven, aby
byly atraktivnější pro uživatele, změna poskytovaných služeb, které by mohly lépe
konkurovat Internetu, změna práce: naučit se sdílet služby a zdroje.
Druhý den byly
přednášky rozděleny do 4 tematických bloků: Internet a knihovny opět po roce,
Veřejné knihovny - regionální funkce, Ochrana knihovních fondů, Elektronické
zdroje, licence, konsorcia.
V sekci Internet se
hovořilo o projektu "Kooperativní tvorba národních autorit", do
kterého se NLK také zapojila. Byly předvedeny praktické ukázky přejímání
autorit z NK: SVK Kladno ukázala přenos v systému Rapid Library (DOSovská
verze), Knihovna Vyškov v systému Klavius a souborný katalog UK v systému
T-series. Byly vyzvány i další knihovny, aby se do tohoto projektu zapojily.
Odpolední část sekce
Elektronické zdroje byla věnována
Jednotné informační bráně. Jednotná
informační brána se stala náplní VISKu 8 (jedná se zatím pouze o koncepci).
Posluchači byli seznámeni, jak se mohou do tohoto projektu zapojit a co se od
nich očekává. Většina peněz půjde na zdroje, a to jak elektronické, tak
klasické a na činnosti. Knihovny, které se chtějí do projektu zapojit, musí
popsat, zmapovat své zdroje, nutné je propojení přes Z39.50. V nejkratší době
NK vystaví překlad a metodiku Konspektu. V listopadu chce NK začít se školením
Konspektu. Pro jednotnou informační bránu byl vybrán Metalib, který si NK již
zakoupila, a který od příštího roku začne testovat. Dalších 12 knihoven získá
Metalib z grantu LI (mezi těmito knihovnami je i NLK). Jednotná informační
brána umožní heterogenním uživatelům prohledávat heterogenní zdroje v jednotném
prostředí.
Poslední den byl
věnován programům VISK. Bylo řečeno, na co byly v letošním roce přiděleny
peníze, jaké byly důvody zamítnutí některých projektů a na co se budou
přidělovat peníze v příštím roce.
Příprava prezentace odborného textu – 2.
část
Seminář je určen pro pokročilé uživatele
prezentačních technik.
Program: MS – PowerPoint. Nástroje
používání. obrysy, vzorky. Animace textu. Import textu. Vkládání obrázků,
klipů, grafů a animací. Poznámky lektora.
Jedná se o pokračování cyklu Informační
technologie a vědecké informace.
Místo konání: Hotel ILF, Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 22. 11. 2001
Tvorba webových stránek - 2. část
Seminář je určen pro pokročilé uživatele
elektronických odborných vědeckých informací.
Program:
Formátování, nadpisy, struktura stránek, jednoduché tabulky.
Jedná se o pokračování cyklu Informační
technologie a vědecké informace.
Místo konání: Hotel ILF, Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 6. 12. 2001
Seminář –
Zpracování návrhu grantu
Je určen pro knihovníky a ostatní zájemce o
přípravu grantového zadání.
Program: Informační příprava zadání grantu,
cílené internetové vyhledávání, „zlatá pravidla“ psaní grantu, případová
studie.
Místo konání: Hotel ILF,Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 17. 1. 2002
Seminář – Elektronická komunikace – 3. část
Je určen pro lékařské knihovníky spolupracují při budování nemocničních
informačních systémů a ostatní zájemce. Jedná se o pokračování cyklu Informační
technologie a vědecké informace.
Program: Nemocniční informační systémy,
sdílení zdravotnických a medicínských dat, bezpečnost, ekonomická efektivnost,
telemedicína.
Místo konání: Hotel ILF,Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 14. 2. 2002
Seminář – Příprava prezentace odborného
textu – 3. část
Je určen pro pokročilé uživatele
prezentačních technik.
Program: Užívání multimediálních aplikací
vkládaných do prezentací z internetu. Jedná se o pokračování cyklu
Informační technologie a vědecké informace.
Místo konání: Hotel ILF,Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 19. 3. 2002
Seminář – Internetové vyhledávací nástroje
– 3. část
Seminář je určen pro pokročilé uživatele
internetových vyhledávacích nástrojů.
Program: Přehled medicínských webů na
internetu, recenzované zdroje, katalogy lékařských knihoven, specializované
medicínské databáze a odkazy na elektronické časopisy. Jedná se o pokračování
cyklu Informační technologie a vědecké informace.
Místo konání: Hotel ILF,Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 29. 4. 2002
Seminář – Tvorba webových stránek – 3. část
Určen pro pokročilé tvůrce webových
stránek.
Program: Multimediální aplikace, odkazy,
copyright, kvalita informací, editování. Jedná se o pokračování cyklu
Informační technologie a vědecké informace.
Místo konán: Hotel ILF,Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 16. 5. 2002
Výběrový seminář - Medicína založena na
důkazech (Evidence Based Medicine)
Určen pro
rešeršéry zdravotnických pracovišť.
Program: Principy vyhledávání EBM,
terminologie, metodologické filtry, vliv na efektivitu léčby.
Místo konání: Hotel ILF,Budějovická 15,
Praha 4
Termín: 6. 6. 2002
Zájemci o vzdělávací
akce se mohou přihlásit prostřednictvím e-mailu: prihlasky@ipvz.cz, nebo vyplnit
elektronickou přihlášku na adrese: http:// www.ipvz.
cz (v nabídce školicí akce), anebo
vyplnit níže uvedenou přihlášku a zaslat ji na adresu: Institut postgraduálního
vzdělávání, Oddělení vědeckých informací, Budějovická 15, 140 00 Praha 4.
Maximální počet
účastníků je 25.
Název akce …………………………………………............................…..
Místo konání : …………….................od………………………do………
Jméno: ………………………… příjmení: ………………………………
Datum narození:
……………………… rodné číslo: …….........................
Bydliště:
………………………………….............................…PSČ………
Pracoviště: ………………………………………….........….tel:…………
Datum: …………………… Podpis …...………………………..
Pořadatel: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Odbor
ošetřovatelství ve spolupráci s Odborem vzdělávání a vědy
Odborná
koordinace:
Mgr. Ivanka Kohoutová, ředitelka Odboru
ošetřovatelství MZ
ČR, PhDr. Hana Pessrová, Odbor vzdělávání a
vědy MZ ČR
Datum: čtvrtek 15. listopadu 2001
9,30
- 16,00 hod.
Komunikace:
Simultánní
tlumočení bude zajištěno
Místo
konání:
Fakultní
nemocnice Olomouc
Posluchárna
Dětské kliniky ("rotunda")
Puškinova
ul., 775 20 Olomouc
Doprava:
tramvaje č. 1, 4, 6 směr Nová ulice, výstup na zastávce
Fakultní nemocnice, projít podchodem vpravo do areálu
FN,
cca.
5 minut chůze
Adresa
pro odeslání přihlášky:
Mgr.
J. Potomková
Informační
centrum LF a FN v Olomouci
Hněvotínská
3, 775 03 Olomouc
e-mail: potomkov@tunw.upol.cz,
fax: 068-5632966
9,30 Zahájení
Úvodní slovo
ředitelka odboru ošeřovatelství MZ ČR,
zástupce odboru vzdělávání a vědy MZ ČR
Systémové
přístupy v ošetřovatelství
Přehledový referát (D. Mastiliaková, OU Ostrava )
Vznik první neuniverzitní vysoké školy zdravotnického zaměření v ČR (I. Mauritzová, Plzeň)
Ošetřovatelský
výzkum v ČR a zahraničí: současný stav a role sester
Stav a možnosti ošetřovatelského výzkumu v ČR (M. Kyasová, MU Brno)
Mezinárodní klasifikace ošetřovatelské praxe (International Classification
of Nursing Practice) (J. Marečková, UP v Olomouci, J. Vejvalka, UK Praha)
Zkušenosti z výzkumu nástupní praxe (J. Nováková, FN Motol)
Metodika
přípravy grantového projektu
Obecné zásady: přehled zahraničních zkušeností (L. Špirudová,
J. Potomková, UP v Olomouci)
Aktuality z grantové agentury MZ ČR (IGA) (E. Kolářová, MZ ČR Praha)
Informační
zdroje pro obor ošetřovatelství
Mapování a vyhledávání ošetřovatelských informací na Internetu: zahraniční portály (P. Flor, Telemark
University College, Norsko)
Nabídka
knihovnicko-informačních služeb pro ošetřovatelství v České republice
(H. Bouzková, NLK Praha, A. Drdulová,
IDVPZ Brno, P. Holešinská, UP v Olomouci)
Efektivní využití informačních zdrojů v ošetřovatelském výzkum
(zástupce UK Praha)
Praktická ukázka využití databázových zdrojů pro ošetřovatelství
(Albertina icome Praha)
Panelová
diskuse na téma "Komunikace v ošetřovatelství"
(moderátor: E. S. Lesenková, IPVZ Praha)
Filozofické aspekty (M.
Němčeková, UK Martin)
Management změn a komunikace z pohledu top managementu (N. Mullerová,
FN Plzeň)
Komunikace z pohledu VŠ učitele
(J. Marečková, UP v Olomouci)
Komunikace sestry v cizím prostředí (studentky UP v Olomouci,
absolventky stáží v UK a Finsku v rámci programu EU SOCRATES)
Komunikace z pohledu pacienta (K. Žiaková, UK Martin, S. Komenda, UP v
Olomouci)
Význam informačních systémů pro komunikaci v ošetřovatelství
(D. Sedlář, FN Olomouc)
Mezioborová komunikace (zástupce SZŠ a VZŠ)
16,00
Zhodnocení semináře, závěr
Doprovodná
akce
Prodejní výstava odborné literatury firmy MEGABOOKS International sro.,
Praha
PŘIHLÁŠKA NA SEMINÁŘ:
INFORMAČNÍ ZDROJE PRO
OŠETŘOVATELSKÝ VÝZKUM A PRAXI
Fakultní nemocnice
Olomouc, 15. listopadu 2001
Jméno,
titul…………………………………………………………………
Pracoviště …………………………………………………………………..
Adresa
…………………………………………………………………........
………………………………………………………........................
PSČ
………tel…..………………………fax…………….…………............
e-mail
…………………………….…………………….