V důsledku rekonstrukce budovy v Sokolské 54 (přízemí a 1. patro) dochází ke změně ve fungování rešeršního oddělení. Stávající prostory jsou od 9. 6. 2002 do cca konce září 2002 uzavřeny.
Oddělení však nadále pracuje, vydává a přijímá objednávky.
Ty je možno zadat:
●Při osobní návštěvě v čítárně časopisů v Sokolské 31 (1. patro Lékařského domu), kde bude přítomna stálá služba; zde je možno i rešerše osobně vyzvednout.
●Dále je možno kontaktovat pracovnice oddělení na telefonní lince 9633 5949 (v nepřítomnosti i na tel. 9633 5929).
●Objednávky přes elektronický formulář nebo přes e-mail: hercova@nlk.cz zůstávají v platnosti. Děkujeme za pochopení. JH
Od 1. 6. nejméně do 30. 9. 2002 bude z technických důvodů uzavřen výpůjční protokol monografií v Sokolské 54. Knihy však bude možné vracet ve výpůjčním protokolu časopisů v Sokolské 31. Případné další změny budou včas oznámeny.
Vláda nařizuje podle § 15 odst. 3 zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon, dále jen „zákon“):
§ 1 Předmět úpravy
Toto nařízení stanoví pravidla pro poskytování dotací provozovatelům knihoven ze státního rozpočtu (dále jen „dotace“) na činnosti a projekty podle § 15 odst. 1 písm. b) až h), j) a l) zákona a na zajištění výkonu regionálních funkcí podle § 15 odst. 1 písm. i) zákona.
Toto nařízení se nevztahuje na poskytování dotací na
projekty vědy a výzkumu podle § 15 odst. 1 písm. a) zákona, které se řídí zvláštními právními předpisy,
výstavbu nebo rekonstrukci knihovny podle § 15 odst. 1 písm. k) zákona, které se řídí zvláštními právními předpisy.
§ 2
Dotaci lze poskytnout provozovateli knihovny zapsané do evidence knihoven, který nemá ke dni podání žádosti splatné závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu, ke státním fondům nebo k rozpočtu územního samosprávného celku a splatné závazky pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
§ 3
Ministerstvo kultury (dále jen „ministerstvo“) vyhlásí do 31. října kalendářního roku, jenž předchází rozpočtovému roku, v němž má být dotace poskytnuta, prostřednictvím tisku a v informačním systému s dálkovým přístupem výběrové dotační řízení pro následující rozpočtový rok pro jednotlivé oblasti vybrané v rozsahu podle § 7 až 15 tohoto nařízení.
§ 4
(1) Žádost o poskytnutí dotace obsahuje
název nebo obchodní firmu provozovatele knihovny, identifikační číslo, sídlo a právní formu, jde-li o právnickou osobu,
jméno, popřípadě jména a příjmení provozovatele knihovny, místo trvalého pobytu a identifikační číslo, pokud bylo přiděleno, jde-li o fyzickou osobu,
jméno, popřípadě jména a příjmení osob, které jsou statutárním orgánem nebo členy statutárního orgánu, je-li provozovatel knihovny právnickou osobu,
bankovní spojení,
daňové identifikační číslo provozovatele knihovny,
telefonní a faxové číslo, popřípadě elektronickou adresu,
popis činnosti nebo projektu, na které je dotace žádána (dále jen „projekt“), včetně termínu a místa jeho realizace a popisu dosavadního zabezpečení činnosti, na kterou je dotace požadována,
požadovanou výši dotace.
(2) Příloha k žádosti o poskytnutí dotace obsahuje
podrobný rozpočet projektu,
prohlášení o výši finanční spoluúčasti provozovatele knihovny na realizaci projektu,
prohlášení provozovatele knihovny o splnění podmínek podle § 2.
(3) Žádost se podává ministerstvu písemně do 10. ledna kalendářního roku, v němž má být dotace poskytnuta.
§ 5
(1) Projekty posuzují výběrové komise jako poradní orgány ustavené ministerstvem, které vždy hodnotí
kvalitu projektu, jeho společenskou potřebnost a předpokládaný přínos,
přiměřenost rozpočtovaných nákladů na jednotlivé činnosti,
odbornou úroveň a vybavenost knihovny,
výsledky realizace projektů provozovatele knihovny, pokud na ně byla poskytnuta dotace v předchozích letech.
(2) Jednání výběrových komisí se řídí jednacím řádem vydaným ministerstvem.
§ 6
(1) Na základě výsledku výběrového dotačního řízení vydá ministerstvo do 30. dubna kalendářního roku, v němž má být dotace poskytnuta, rozhodnutí o poskytnutí dotace podle zvláštního právního předpisu, a to až do vyčerpání finančních prostředků pro daný rozpočtový rok. Při rozhodování o žádostech o poskytnutí dotace se přihlíží k pořadí doporučenému výběrovými komisemi na základě hledisek podle § 5 odst. 1.
(2) Dotace může být poskytnuta do výše 70 % rozpočtovaných nákladů na realizaci projektu.
(3) Dotace je ministerstvem poskytována v termínech stanovených v rozhodnutí o poskytnutí dotace.
§ 7
Dotace na zavádění nových technologií v oblasti zajištění veřejných knihovnických a informačních služeb
Cílem zavádění nových technologií v oblasti zajištění veřejných knihovnických a informačních služeb je především
automatizace knihovnických a informačních procesů, při níž se respektují vyhlášené knihovnické a technické standardy doporučené Národní knihovnou České republiky jako centrem standardizačních činností,
integrace informačních zdrojů a jejich kvalitativně nové zpřístupnění prostřednictvím jednotné informační brány.
§ 8
Dotace na podporu propojení knihoven v síti
Cílem podpory propojení knihoven v síti je především
připojení veřejných knihoven k informačnímu systému s dálkovým přístupem,
zkvalitnění stávajícího připojení veřejných knihoven k informačnímu systému s dálkovým přístupem,
rozšíření stávajícího počtu pracovních stanic pro uživatele.
§ 9
Dotace na zpracování informačních pramenů do elektronické podoby a jejich zpřístupnění
Cílem zpracování informačních pramenů do elektronické podoby a jejich zpřístupnění je především
digitalizace historických fondů knihoven, při níž se dodržují příslušné standardy,
mikrofilmování dokumentů ohrožených degradací kyselého papíru, při němž se dodržují příslušné standardy,
budování a rozvoj digitální knihovny a archivu za účelem dlouhodobého zpřístupnění digitálních dat,
zpřístupnění katalogů v elektronické podobě v knihovnách s knihovními fondy velkého rozsahu nebo zásadního významu, které zajišťují meziknihovní výpůjční služby nebo uchovávají a zpřístupňují národní kulturní dědictví a tradičně vykazují vysokou úroveň katalogizace,
sdílená katalogizace knihoven a kooperativní tvorba a využívání souboru národních autorit v rámci souborného katalogu.
§ 10
Dotace na doplnění knihovního fondu
Cílem doplnění knihovního fondu je především
nákup tištěné neperiodické i periodické produkce odpovídající profilu knihovního fondu knihovny,
nákup elektronických informačních zdrojů,
nákup knihovního fondu v souvislosti s integrací České republiky do Evropské unie,
nákup knihovního fondu v souvislosti s podporou rozvoje národnostních menšin.
§ 11
Dotace na ochranu knihovního fondu před nepříznivými vlivy prostředí
Cílem ochrany knihovního fondu před nepříznivými vlivy prostředí je především
ochrana historických fondů knihoven s využitím nejnovějších restaurátorských metod a technologií v praxi,
zamezování a odstraňování nežádoucích vlivů prostředí na knihovní fondy,
odstraňování následků živelných pohrom a katastrof.
§ 12
Dotace na zpřístupnění knihovních fondů pro občany se zdravotním postižením
Cílem zpřístupnění knihovních fondů pro občany se zdravotním postižením je především
nákup knihovních fondů pro nevidomé a slabozraké,
nákup a instalace technických zařízení pro občany se zdravotním postižením umožňujících přístup do knihovny,
nákup technických zařízení umožňujících zpřístupnění klasických knihovních fondů a elektronických informačních zdrojů občanům se zdravotním postižením.
§ 13
Dotace na projekty v oblasti kulturní, výchovné a vzdělávací činnosti
Cílem projektů v oblasti kulturní, výchovné a vzdělávací činnosti je především
rozvoj čtenářství,
pořádání přednášek, seminářů, besed, soutěží a výstav,
vydávání publikací.
§ 14
Dotace na zabezpečení dalšího odborného vzdělávání pracovníků knihoven
Cílem zabezpečení dalšího odborného vzdělávání pracovníků knihoven je především mimoškolní vzdělávání pracovníků knihoven
v práci s informačními a komunikačními technologiemi,
v katalogizaci,
v jiných oblastech nutných k výkonu povolání.
§ 15
Dotace na vybavení objektu knihovny zabezpečovacími a protipožárními systémy
Cílem vybavení objektu knihovny zabezpečovacími a protipožárními systémy je především
zabezpečení historických fondů a objektů knihoven před vloupáním,
nákup a instalace zabezpečovacího zařízení za účelem snížení rizik krádeží u volně přístupných knihovních fondů,
zabezpečení knihovních fondů a objektů protipožárními systémy.
Pravidla poskytování dotací na zajištění výkonu regionálních funkcí podle § 15 odst. 1 písm. i) zákona
§ 16
Dotaci lze poskytnout provozovateli krajské knihovny nebo provozovateli vybrané základní knihovny v kraji, na kterou byl výkon regionálních funkcí přenesen.
Provozovateli vybrané základní knihovny lze dotaci poskytnout pouze na činnosti vymezené ve smlouvě o přenesení regionálních funkcí.
§ 17
(1) Dotace jsou poskytovány z finančních prostředků státního rozpočtu určených na realizaci Programu podpory zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven (dále jen „Program“).
(2) Ministerstvo může každoročně vyčlenit z finančních prostředků Programu částku ve výši nejvýše 5 % pro řešení případné nevyváženosti systému regionálních funkcí knihoven.
(3) Z částky, která představuje 55 % zůstatku finančních prostředků Programu, se stanoví průměrná částka finančních prostředků na jednoho obyvatele České republiky. Na zajištění výkonu regionálních funkcí na území každého kraje přísluší finanční prostředky, které jsou násobkem počtu obyvatel kraje podle posledního sčítání lidu a stanovené průměrné částky na jednoho obyvatele.
(4) Z částky, která představuje 45 % zůstatku finančních prostředků Programu, se stanoví průměrná částka finančních prostředků na jednu základní knihovnu provozovanou obcí v České republice. Na zajištění výkonu regionálních funkcí na území každého kraje přísluší finanční prostředky, které jsou násobkem počtu základních knihoven provozovaných obcí v kraji a stanovené průměrné částky na jednu základní knihovnu provozovanou obcí.
(5) Předběžnou částku finančních prostředků Programu určenou na podporu zajištění regionálních funkcí na území kraje podle odstavců 3 a 4 oznámí ministerstvo provozovateli krajské knihovny do 31. října kalendářního roku, jenž předchází rozpočtovému roku, v němž má být dotace poskytnuta. Při jejím stanovení vychází ministerstvo z návrhu státního rozpočtu na nadcházející rozpočtový rok.
§ 18
Žádost o poskytnutí dotace na podporu zajištění regionálních funkcí na území kraje podává provozovatel krajské knihovny i za provozovatele vybraných základních knihoven v kraji, na které byl výkon regionálních funkcí přenesen, ministerstvu do 30. listopadu kalendářního roku, jenž předchází rozpočtovému roku, v němž má být dotace poskytnuta.
Žádost o poskytnutí dotace obsahuje údaje o provozovateli krajské knihovny a o provozovatelích základních knihoven v kraji, na něž byl výkon regionálních funkcí přenesen, stanovené v § 4 odst. 1 písm. a) až f) a h). Přílohou žádosti jsou kopie smluv o přenesení regionálních funkcí na základní knihovny.
§ 19
Ministerstvo vydává rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu o poskytnutí dotace jednotlivým provozovatelům knihoven na příslušný rozpočtový rok.
Výše dotace je dána součtem částí finančních prostředků určených výpočtem podle § 17 odst. 3 a 4.
Dotace se poskytuje v souladu se zvláštním právním předpisem, a to zpravidla průběžně čtvrtletně, nejpozději poslední den prvního měsíce čtvrtletí.
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 20
Dotaci nelze poskytnout, pokud provozovatel knihovny nepředložil vyúčtování dotace poskytnuté na podporu knihoven v předchozím rozpočtovém roce v termínu stanoveném v rozhodnutí o poskytnutí dotace, popřípadě pokud neodvedl nevyčerpané prostředky z dotace do státního rozpočtu.
Dotaci lze použít pouze na účel uvedený v rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Z dotace lze hradit kapitálové, běžné a mzdové výdaje související s realizací projektu nebo související s podporovaným zajištěním regionálních funkcí. Pro stanovení konkrétní výše dotace na mzdy se použije zvláštní právní předpis, podle kterého se stanoví platy zaměstnanců vykonávajících stejné nebo srovnatelné činnosti.
§ 21
Pro kontrolu dodržování podmínek, za kterých byla dotace poskytnuta, pro řízení o odnětí dotace a pro uplatnění sankcí za porušení rozpočtové kázně při hospodaření s dotací platí zvláštní právní předpisy.
§ 22
Výběrová dotační řízení na podporu knihoven vyhlášená ministerstvem přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení se dokončí podle předpisů.
§ 23
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. července 2002.
Dostupné
na WWW: <http://www.nkp.cz/o_knihovnach/NarizVlDot.htm>.
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. února 2001 č. 195
k zajištění regionálních funkcí veřejných knihoven a podpory regionálních kulturních aktivit
V l á d a
I. z r u š u j e bod IV usnesení vlády ze dne 8. dubna 1992 č. 259;
II. s c h v a l u j e způsob zajištění regionálních funkcí veřejných knihoven a podpory regionálních kulturních aktivit, obsažený v části III předloženého materiálu;
III. u k l á d á
1. ministru kultury
předložit místopředsedovi vlády a ministru financí rozpis dotací obcím podle bodu II tohoto usnesení,
předložit vládě návrh Programu financování regionálních funkcí veřejných knihoven po přijetí vládního návrhu zákona o veřejných knihovnách a podmínkách jejich provozování (knihovní zákon), schváleného usnesením vlády ze dne 8. listopadu 2000 č. 1.090,
navrhnout místopředsedovi vlády a ministru financí příslušnou částku pro zajištění financování regionálních funkcí veřejných knihoven při přípravě státního rozpočtu na rok 2002 a dalších podle bodu III/1b tohoto usnesení,
seznámit hejtmany krajů Karlovarského, Pardubického, Jihlavského a Zlínského s usnesením vlády ze dne 28. července 1999 č. 784, k přenosu působností na krajské úřady,
2. přednostům okresních úřadů Karlovy Vary, Pardubice, Havlíčkův Brod a Zlín ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem financí a ministrem kultury převést v roce 2001 okresní knihovny podle usnesení vlády ze dne 28. července 1999 č. 784 na příslušné kraje;
IV. žádá hejtmany krajů Karlovarského, Pardubického, Jihlavského a Zlínského, aby napomohli převodu podle bodu III/2 tohoto usnesení.
Provedou:
místopředseda vlády a ministr financí,
ministr kultury,
přednostové okresních úřadů Karlovy Vary, Pardubice, Havlíčkův Brod a Zlín
Na vědomí:
hejtmani krajů Karlovarského, Pardubického, Jihlavského a Zlínského.
Předseda vlády Ing. Miloš Z e m a n, v. r.
(K r á c e n o)
Předkládací zpráva k zajištění regionálních funkcí veřejných knihoven a podpory regionálních kulturních aktivit
Vláda schválila usnesením ze dne 8. 11. 2000 č. 1.090 návrh zákona o veřejných knihovnách a podmínkách jejich provozování (knihovní zákon). Tento zákon upravuje v § 2 a 11 poskytování souboru veřejných informačních služeb označovaných jako regionální funkce.
Jedním ze základních východisek předpokládané právní úpravy činnosti veřejných knihoven je, že veřejné knihovny pracují v celostátně koordinovaném systému. Tento nezbytný kooperační systém vyplývá z poznání, že žádná knihovna sama o sobě není schopna uspokojit široké spektrum uživatelských potřeb, a je současně motivován snahou o efektivní využití finančních prostředků pocházejících z veřejných zdrojů.
Návrh zákona je v souladu s vládními dokumenty Státní informační politika (usnesení vlády ze dne 31. 5. 1999 č. 525), Kulturní politika (usnesení vlády ze dne 10. 1. 2001 č. 40), Koncepce budování informačních systémů veřejné správy (usnesení vlády ze dne 11. 10. 1999 č. 1.059) a Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání (usnesení vlády ze dne 10. 4. 2000 č. 351). Všechny tyto materiály stanoví velkou důležitost veřejných knihoven při zajištění bezbariérového přístupu k informacím všech typů a možnosti jejich demokratického využívání občany jako producenty a příjemci informací v procesu výchovy a vzdělávání. Kulturní politika stanoví obdobně velkou důležitost regionálních kulturních aktivit zejména jako nástroje doplňujícího vzdělání a podílejícího se na prevenci proti nežádoucím aktivitám dětí a mladistvých.
K zajištění hladkého přechodu regionálních funkcí knihoven na nový systém financování, definovaný zejména zákonem 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) a souborem zákonů souvisejících s I. etapou reformy veřejné správy, a k zajištění kontinuální podpory regionálních kulturních aktivit ve vybraných okresech předkládá ministr kultury vládě předmětný materiál.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí povolil výjimku z požadavku připomínkového řízení podle Jednacího řádu vlády dne 24. ledna 2001 pod č. j. 10/3169/01.
S ministerstvem financí byl materiál projednán dvakrát, jednou v rámci porady organizované ministerstvem financí k obecnějším souvislostem financování některých činností okresními úřady v roce 2001 dne 22. ledna 2001, podruhé na zvláštním jednání dne 5. února 2001. Tam ministerstvo financí nerozporovalo ani částku 25 mil. Kč na zajištění regionálních funkcí knihoven, ani 9,012 mil. Kč na regionální kulturní aktivity, u níž uvedlo, že je věcí rozhodnutí vlády, zda regionální kulturu podpoří. Souhlasilo také s tím, že součástí materiálu bude i koncepční úvaha ministerstva kultury o programovém zajištění regionálních funkcí knihoven, jež bude v souladu s koncepcí schválenou vládou v návrhu nového knihovního zákona. Materiál je tudíž předkládán bez rozporů.
Důvodová zpráva
1. Zajištění regionálních funkcí knihoven
Regionální funkce knihoven
Územní kooperační systémy se v ČR začaly vytvářet již v meziválečném období a jejich současný stav je výsledkem dlouhodobého vývoje. V rámci kooperačního systému poskytuje knihovna s regionálními funkcemi knihovnám městským a obecním v rámci své územní působnosti různé druhy služeb a podporuje vzájemnou spolupráci. Jedná se zejména o následující služby:
pomoc při doplňování a zpracování knihovních fondů
budování výměnných knihovních fondů a jejich cirkulace
konzultační a poradenská činnost pro knihovny a jejich zřizovatele
vzdělávání knihovníků, semináře a porady
odborná pomoc při aktualizaci a revizi knihovních fondů
odborná pomoc při zavádění a využívání informačních technologií, budování počítačových sítí odborná pomoc při zavádění nových typů služeb
tvorba a zpřístupňování fondu regionální literatury, tvorba databází regionálních informací
meziknihovní výpůjční a reprografické služby
koordinace bibliograficko-informační činnosti a vytváření souborných katalogů
statistika a další.
Kooperační systémy umožňují účelnou dělbu práce a efektivní využití veřejných finančních prostředků, neboť jednou investovaná částka je mnohonásobně využita spolupracujícími knihovnami. Mají mimořádný význam pro fungování knihoven v malých obcích, kde garantují průběžnou aktualizaci knihovního fondu a udržení odborného standardu služeb. Napomáhají zvyšovat kvalitu a dostupnost knihovnických a informačních služeb ve všech místech oblasti a přispívají tak k vyrovnání rozdílů mezi možnostmi, které mají obyvatelé měst a malých obcí.
Nový knihovní zákon vychází z principů reformy veřejné správy. Základním prvkem pro zajištění regionálních funkcí určuje krajskou knihovnu. Tato knihovna bude v kraji zajišťovat výkon regionálních funkcí buď sama, nebo jejich výkonem smluvně pověří vybrané knihovny v kraji. Financování regionálních funkcí se předpokládá přerozdělením účelové dotace z rozpočtu kapitoly 334 - ministerstva kultury metodou proporcionálního financování. Částka určená jednotlivým okresům se určí výpočtem zohledňujícím počet obyvatel a veřejných knihoven regionu. Pro zajištění rovnoměrného výkonu regionálních funkcí a fungování systému veřejných knihoven v ČR bude zpracován standard pro výkon regionálních funkcí, který stanoví zejména výčet povinných a fakultativních regionálních funkcí i kvalitativní a kvantitativní parametry jejich výkonu. Účelové financování umožní postupně vyrovnat existující rozdíly a zajistit všem občanům rovnoměrnou dostupnost a kvalitu knihovnických a informačních služeb. Podpora bude pozitivně stimulovat rozvoj systémů veřejných knihoven v jednotlivých krajích i jejich vzájemné propojení v rámci ČR.
Aplikace nařízení vlády, k jehož vydání bude navržený zákon vládu zmocňovat, bude zajištěna Programem financování regionálních funkcí knihoven, který ministr kultury předloží po přijetí zmíněného zákona vládě. Bude tak dosaženo systémového řešení, majícího oporu v zákoně, které vládě nadále umožní realizovat cíle státní informační politiky při zajištění standardní kvality služeb v této oblasti.
Shrnutí diskuse o jednotlivých standardech RF.
Navrhované standardy nutno chápat jako minimální, skupina potvrdila, s přihlédnutím k názorům dalších kolegů, následující členění dosud navrhovaných RF:
povinné (základní) regionální funkce:
poradenská a konzultační činnost, plány a rozbory
vzdělávání knihovníků, semináře a porady
tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce
revize knihovních fondů
aktualizace knihovních fondů
(poslední dvě RF budou spojeny v jednu: revize a aktualizace knihovních fondů, nadále bude pracováno jako s jediným druhem RF),
doporučené regionální funkce (činnosti, které mohou být v rámci RF realizovány, ale nárok na jejich financování v současnosti nebude kladen na stát):
tvorba a zpřístupnění regionálního fondu
zpracování regionálních bibliografických a faktografických informací, jejich poskytování
centrální zpracování knihovních fondů knihoven okresu
regionálními funkcemi nejsou (uloženy zákony - knihovním a o státní statistické službě)
meziknihovní výpůjční služba
statistika.
Skupina projednala jednotlivé povinné a doporučené standardy na úrovni stávajících okresů a "pověřených knihoven". V této podobě budou poskytnuty odborné veřejnosti k připomínkování. Do 31. 7. 2001.
Dostupné na WWW: <http://www.nkp.cz/o_knihovnach/RegFceZavery.htm>.
Činnost lékařské knihovny Ústavu pro péči o matku a dítě se datuje od roku 1951, od roku vzniku celého ústavu. V loňském roce jsme oslavili 50. výročí založení knihovny.
Knihovna se specializuje na oblast gynekologie, porodnictví, perinatologie a neonatologie.
Knihovna poskytuje knihovnicko-informační služby lékařům a sestrám našeho ústavu i ostatním specialistům, včetně lékařů připravujících se na atestace II. stupně. Dále poskytuje služby stážistům, studentům VŠ, VOŠ, SŠ, pedagogům a ostatní odborné zdravotnické veřejnosti.
Velikost fondu je téměř 12 000 svazků. Mimo centrální knihovnu je část fondu umístěna v 5 detašovaných příručkách (ústřední laboratoře, pediatrie, rentgenové pracoviště, TEÚ, výpočetní laboratoř). Knihovna se řadí velikostí fondu mezi menší až střední knihovny. Je to dáno tím, že obsah fondu je specializován na výše uvedené oblasti medicíny. Pro tyto obory je však knihovna důležitým informačním střediskem.
Knihovna se od doby svého vzniku již několikrát stěhovala. V současné době je umístěna v 1. patře budovy ústavu. Je zde půjčovna, studovna a pracovna. Ve studovně je umístěno cca 70 titulů zahraničních a českých periodik včetně unikátních titulů. Snažíme se udržet unikátní fond časopisů, což vzhledem k zvyšujícím se cenám periodik je obtížné. Všechny zahraniční časopisy jsou součástí CEZL. Ve studovně a půjčovně jsou vystavena nová čísla časopisů a monografií. Převážná část knihovního fondu je volně přístupná, s výjimkou staršího fondu uloženého v depozitáři. Informační materiály jsou dostupné formou prezenčních a absenčních výpůjček. Lékařská knihovna poskytuje své služby bezplatně, nejsou zavedeny ani poplatky z prodlení. Mimo těchto služeb lékařská knihovna také zajišťuje půjčování a správu didaktické techniky a zajišťuje provoz a správu zaměstnanecké knihovny s beletrií.
V knihovně je vedena agenda publikační a přednáškové činnosti pracovníků ústavu, dále archiv disertačních prací našich pracovníků.
Od roku 1995 se knihovna každoročně akredituje a získává osvědčení pro poskytování veřejných informačních služeb ve zdravotnictví. V roce 1996 bylo pracoviště vybaveno počítačem a laserovou tiskárnou. V roce 1999 byla knihovna připojena na počítačovou síť. Připojení pevnou linkou na internet urychlilo a zkvalitnilo práci při zpracování rešerší. Důležitým informačním zdrojem je přístup do plnotextových databází SCIENCE DIRECT, EIFL Direct a PROQUEST.
Knihovna spolupracuje se sítí lékařských knihoven v celé ČR. Velký úsek činnosti zaujímá meziknihovní výpůjční služba a také mezinárodní meziknihovní výpůjční služba. O velkém zájmu o tuto službu svědčí vzrůstající počet vyřízených požadavků.
Rozvoj knihovny do dalších let by měl odpovídat současným trendům v oboru a zároveň potřebám našich čtenářů, jejichž požadavků přibývá. Velkým problémem jsou omezené prostory studovny a nedostatečné prostory pro rozšíření technického zázemí knihovny.
Průřez činností
ÚVOD
Informační centrum Lékařské fakulty UP v Olomouci a Fakultní nemocnice Olomouc je integrované pracoviště, jehož provoz se řídí každoročně aktualizovanou smlouvou mezi oběma uvedenými institucemi. Jeho základním posláním je poskytovat odborné biomedicínské a zdravotnické informace jednak pedagogům a studentům Lékařské fakulty, jednak lékařům a ostatním zaměstnancům Fakultní nemocnice. V současné době má přibližně 1900 registrovaných uživatelů, z toho 60 % studentů. O provoz Informačního centra se stará 12 pracovníků, z nichž 4 mají vysokoškolské vzdělání.
FONDY
Knihovní fond čítá zhruba 135000 knihovních jednotek, tj. monografií a kompletních ročníků časopisů. Online katalog je součástí souborného katalogu Knihovny Univerzity Palackého a je dostupný na adrese http://tin.upol.cz (rubrika Katalog) prostřednictvím vyhledávače TINWEB, který pracuje nad databázemi knihovního systému T-Series.
Monografie jsou uloženy ve volném výběru, půjčovně lékařské literatury, ošetřovatelském informačním centru a 46 dílčích knihovnách na ústavech a klinikách. V posledních 5 letech byl průměrný roční přírůstek 1200 titulů. Elektronické učebnice na CDROM jsou výběrově zpřístupňovány na ultranet serveru.
Periodická literatura je umístěna v centrální studovně časopisů, starší ročníky pak v nově vybudovaném skladu s kompaktními regály. Pro rok 2002 je zajištěno předplatné 346 titulů odborných periodik, z toho 220 zahraničních (90 % s impakt faktorem, 20 % unikátů). V rámci řešení grantového projektu Ministerstva školství budujeme specializovanou kolekci farmakologicko-toxikologických periodik, která jsou přednostně využívána pro účely výzkumného záměru "Experimentální farmakologie přírodních a syntetických látek s cytoprotektivním, antiflogistickým a cytostatickým účinkem".
Naše pracoviště se již tradičně řadí ke knihovnám, které zpřístupňují své fondy prostřednictvím meziknihovních výpůjčních služeb. Dostáváme více než 2000 požadavků ročně s průměrnou dobou vyřízení 7 dnů. Pro srovnání uvádíme parametr platný pro státy Evropské unie, konkrétně 6,2 dne. V posledních 2 letech poskytujeme i digitální kopie článků z časopisů. Pro informační obsluhu vlastních uživatelů využíváme mj. zahraniční službu JASON, jejímž prostřednictvím získáváme digitální kopie časopiseckých článků nedostupných na území ČR. Díky celoplošným licencím, individuálnímu členství v konsorciích, projektech a možnosti vzdáleného přístupu k fondům NLK Praha pomocí technologie Ultra*Web využíváme archivy plných textů dalších desítek zahraničních časopisů. Za významné považujeme tzv. mapování internetových zdrojů, jehož výsledkem je přehled aktuálních možností přístupu k plným textům časopisů zdarma (např. servery http://www.freemedicaljournals.com, http://highwire.stanford.edu, http://www.pubmedcentral.nih.gov).
V této souvislosti maximálně využíváme souborný katalog Národní lékařské knihovny v Praze, která zcela unikátním způsobem uvádí jako součást katalogizačních záznamů jednotlivých titulů časopisů jejich dostupnost online. Domnívám se, že i my knihovníci v regionech bychom měli přispívat k aktualizaci těchto velmi cenných údajů, které vytvářejí přidanou hodnotu databáze.
DATABÁZE, REŠERŠE
Bibliografické a plnotextové biomedicínské databáze jsou zpřístupňovány jednak v lokální počítačové síti LF a FN prostřednictvím technologie Ultranet (AISLP, EMBASE-Pediatrics on Disc, COCHRANE LIBRARY), jednak v prostředí www (Ovid MEDLINE včetně Core Biomedical Collection, HEALTHSTAR, EMBASE SilverPlatter, SCIENCEDIRECT, EIFLDirect, PROQUEST, BIOLOGICAL ABSTRACTS, WEB OF SCIENCE, JOURNAL CITATION REPORTS).
Z vlastních databází i zdrojů dostupných na Internetu zpracováváme více než 900 rešerší ročně. Velkou pozornost věnujeme formulaci rešeršních dotazů, kvalitě vyhledaných informací, včasnému dodání dokumentů in extenso a jejich uplatnění pro evidence-based medicine.
TECHNICKÉ VYBAVENÍ
Uživatelé mají k dispozici studovnu s kapacitou 50 studijních míst včetně 32 počítačových stanic s přístupem ke službám Internetu, možností tisku černobílých a barevných dokumentů a skenování, půjčovnu lékařské literatury, studovnu časopisecké literatury se 3 PC, 9 počítačových stanic v prostoru respiria s non-stop provozem a 2 volně přístupné čítárny bez obsluhy se 3 PC.
V roce 2001 řešilo Informační centrum grant FRVŠ „Technické zázemí pro kurzy informačních technologií na LF UP v Olomouci“. Výsledkem jsou 2 nově vybavené počítačové učebny (16 + 6 studijních míst), v nichž probíhají kurzy informačních technologií pořádané pracovníky Informačního centra.
Uživatelé Informačního centra využívají možnosti profesionální přípravy grafických prezentací. K tomuto účelu slouží potřebná technika (skener dokumentů, skener diapozitivů, videoprinter pro expozici barevných diapozitivů, barevná laserová tiskárna), programové vybavení (Adobe Photoshop, Illustrator, Acrobat, CorelDraw, MagicScan aj.) a kvalifikovaný personál.
V současné době nabízíme cyklus školení zaměřených na využívání zdrojů Internetu pro vyhledávání biomedicínských informací, metodiku rešeršní práce v databázích, přípravu grafických počítačových prezentací včetně skenování (www.ucjlf.upol.cz, rubriky SVOČ - Vzdělávání - kurzy: Internetové vyhledávací nástroje, PowerPoint I, PowerPoint II). Kromě toho jsou připravována specializovaná školení pro jednotlivé kliniky se zaměřením na elektronické zdroje a hodnocení kvality informací pro daný obor. V uplynulém pololetí proběhly kurzy pro anesteziologickou, hematologicko-onkologickou a dětskou kliniku. Velkou pozornost věnujeme problematice evidence-based medicine (medicína založená na důkazech). Ve spolupráci s přednostou Dětské kliniky prof. MUDr. V. Mihálem, CSc a prof. RNDr. S. Komendou, DrSc. z Ústavu lékařské biofyziky byl připraven a realizován workshop pro vědecky pracující studenty Lékařské fakulty zaměřený na principy a informační zdroje pro evidence-based medicine. Podobná tématika byla prezentována na XX. Dnech klinické a praktické pediatrie, Olomouc, květen 2002 (www.solen.cz - Zdroje informací pro evidence-based medicine) a v rámci Letní školy epidemiologie, pořádané Ústavem preventivního lékařství LF UP v Olomouci (červen 2002).
MEZINÁRODNÍ AKTIVITY
IC LF je členem European Association of Health Information and Libraries (EAHIL), od roku 1998 je vedoucí IC zástupcem ČR v radě této asociace a od roku 1996 spolupracuje s American International Health Alliance (AIHA) na dlouhodobém projektu Informační technologie v medicíně a ošetřovatelství.
ZÁVĚR
Snahou Informačního centra je trvalá udržitelnost nabídky databází, periodické
literatury a kvalitních služeb včetně kurzů a školících akcí pro zvýšení efektivnosti využívání dostupných
zdrojů informací a jejich uplatnění v lékařském vzdělávání a praxi pro blaho
pacienta.
Personální
problematika v knihovnách
Organizace |
Vedoucí knihovny - vzdělání, členství |
Pracovníci knihovny |
||||
VŠ |
SV |
SO |
Členství v
organizacích |
Osoby |
Úvazky |
|
VFN Praha |
1 |
|
|
EAHIL |
21 |
18,6 |
FN Praha-Motol |
1 |
|
|
|
11 |
7 |
FN Praha-Bulovka |
|
|
1 |
SKIP |
7 |
6,6 |
FN Praha-K.Vinohrady |
1 |
|
|
ČLS JEP, Čs. kybernet.sp. |
2 |
1,3 |
N Praha-Homolka |
1 |
|
|
|
9 |
9 |
FN U sv. Anny Brno |
1 |
|
|
ČSZIVI |
4 |
4.00 |
FN Brno |
|
1 |
|
|
5 |
5 |
FNsP Ostrava |
|
1 |
|
|
6 |
6 |
FN Plzeň |
1 |
|
|
SKIP, ČSZIVI |
5 |
4 |
FN Hradec Králové |
1 |
|
|
SKIP, ČSZIVI |
7 |
5,5 |
PL Praha-Bohnice |
|
1 |
|
|
2 |
1,5 |
PL Brno |
|
|
1 |
|
1 |
1 |
PL Opava |
|
1 |
|
|
1 |
0,7 |
PL Kosmonosy |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
RÚ Kladruby |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
RÚ Praha |
1 |
|
|
|
3 |
2,82 |
ÚHKT Praha |
1 |
|
|
ČSZIVI |
6 |
5,5 |
IKEM Praha |
1 |
|
|
ČSZIVI |
9 |
8 |
ÚPMD Praha |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
PC Praha |
1 |
|
|
|
4 |
4 |
EÚ Praha |
1 |
|
|
|
|
|
IPVZ Praha |
1 |
|
|
EAHIL,
ČSZIVI |
11 |
8,4 |
SZÚ Praha |
1 |
|
|
|
24 |
20,9 |
SÚKL Praha |
1 |
|
|
|
3 |
3 |
IZPE Kostelec n. Č. lesy |
1 |
|
|
|
3 |
2,9 |
NLK Praha |
1 |
|
|
EAHIL,
ČSZIVI, SSLŘPZ |
103 |
89 |
VÚZD Brno |
|
1 |
|
SKIP |
|
|
CKTCH Brno |
|
|
1 |
|
1 |
0,5 |
MOÚ Brno |
1 |
|
|
|
2 |
2 |
ÚN Brno |
|
1 |
|
|
2 |
2 |
IDVPZ Brno |
1 |
|
|
EAHIL |
6 |
6 |
KHS Ostrava |
|
|
1 |
|
2 |
2 |
KHS Praha |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
KHS Plzeň |
1 |
1 |
|
|
|
|
SLL Karlova Studánka |
1 |
|
|
ČLS JEP, ČLK |
1 |
|
OkrN Pelhřimov |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
N Jihlava |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
N Třebíč |
|
|
1 |
|
1 |
1 |
OkrN Nové Město na M |
|
|
1 |
ČSVISZ |
1 |
1 |
SSN Opava |
|
1 |
|
|
2 |
2 |
NsP Ivančice |
|
|
1 |
|
1 |
1 |
IN Boskovice |
|
1 |
|
|
1 |
0,5 |
N Břeclav |
|
|
1 |
|
1 |
0,9 |
OkrN Kyjov |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
OkrN Znojmo |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
NsP Vyškov |
|
|
1 |
|
|
|
N Kroměříž |
|
1 |
|
|
|
|
BN Zlín |
1 |
|
|
SKIP, ČSZIVI |
3 |
2,68 |
MěN Valašské Meziříčí |
|
|
1 |
|
|
|
NsP Uherské Hradiště |
|
1 |
|
ČLS JEP |
|
|
NsP Karviná |
1 |
|
|
SKIP, ČLS JEP |
2 |
2 |
N Frýdek-Místek |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
NsP Orlová |
|
1 |
|
|
|
|
NsP Bohumín |
|
1 |
|
|
1 |
0,5 |
VNbl.MA Ostrava |
1 |
|
|
|
2 |
1,6 |
KHN Karviná |
|
1 |
|
|
|
|
NsP Příbram |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
N Kolín |
|
1 |
|
|
1 |
0,75 |
SZZ Mladá Boleslav |
1 |
|
1 |
SKIP |
2 |
2 |
N České Budějovice |
1 |
|
|
|
4 |
4 |
OkrN Tábor |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
MN Ústí n. Labem |
1 |
|
|
EAHIL |
6 |
6 |
NsP Louny |
|
1 |
|
ČSZIVI |
1 |
1 |
NsP Most |
1 |
|
|
|
|
|
N Liberec |
1 |
|
|
SKIP |
3 |
3 |
N Jablonec n. Nisou |
1 |
|
|
SKIP |
1 |
0,5 |
VN Náchod |
|
|
1 |
|
|
|
N Pardubice |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
N Ústí n. Orlicí |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
PL Kroměříž |
|
1 |
|
|
|
|
OHS Břeclav |
1 |
|
|
Čs. spol. mikrobiologická |
1 |
0,37 |
SZŠ Havlíčkův Brod |
|
|
1 |
|
1 |
1 |
SZŠ Žďár n. Sázavou |
1 |
|
|
|
1 |
0,2 |
VZŠ Praha 5 |
1 |
|
|
|
2 |
2 |
SZŠ Praha-Ruská |
|
1 |
|
|
1 |
0,7 |
VZŠ Brno |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
SZŠ Znojmo |
1 |
|
|
|
4 |
1,5 |
SZŠ Zlín |
|
1 |
|
|
|
|
SZŠ Kroměříž |
1 |
|
|
|
2 |
0,5 |
SZŠ Nový Jičín |
1 |
|
|
|
1 |
|
SZŠ Kladno |
1 |
|
|
|
2 |
1,5 |
SZŠ Písek |
|
1 |
|
|
|
|
SZŚ Tábor |
|
1 |
|
|
1 |
0,5 |
SZŠ Teplice |
|
|
1 |
|
1 |
1 |
SZŠ Hradec Králové |
1 |
|
|
|
2 |
0,73 |
SZŠ Trutnov |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
SZŠ Pardubice |
|
|
1 |
|
|
|
3. LF UK Praha |
1 |
|
|
SKIP |
11 |
10,1 |
ZZS Praha |
1 |
|
|
ČLS JEP |
1 |
0,5 |
FarF Hradec Králové |
1 |
|
|
SKIP |
5 |
2,75 |
LF MU Brno |
1 |
|
|
|
12 |
10 |
C e l k e m |
46 |
32 |
15 |
|
357 |
302 |
Organizace |
PC |
Server |
Scanner |
Kopírka |
Tiskárna |
Fax |
Video |
Jiné |
|
VFN Praha |
41 |
|
7 |
8 |
18 |
1 |
10 |
11 |
|
FN Praha-Motol |
10 |
1 |
1 |
2 |
4 |
|
0 |
4 |
|
FN Praha-Bulovka |
13 |
1 |
2 |
4 |
6 |
|
0 |
0 |
|
FN Praha-K.Vinohrady |
7 |
1 |
1 |
1 |
4 |
0 |
1 |
1 |
|
N Praha-Homolka |
6 |
1 |
2 |
3 |
2 |
1 |
2 |
0 |
|
FN U sv. Anny Brno |
9 |
|
1 |
2 |
5 |
1 |
1 |
0 |
|
FN Brno |
10 |
|
1 |
4 |
6 |
1 |
1 |
1 |
|
FNsP Ostrava |
7 |
1 |
1 |
1 |
3 |
1 |
1 |
0 |
|
FN Plzeň |
8 |
1 |
2 |
|
6 |
0 |
0 |
0 |
|
FN Hradec Králové |
23 |
2 |
3 |
4 |
14 |
1 |
1 |
1 |
|
PL Praha-Bohnice |
2 |
|
|
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
|
PL Brno |
2 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
PL Opava |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
PL Kosmonosy |
2 |
|
1 |
|
2 |
|
0 |
0 |
|
RÚ Kladruby |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
|
RÚ Praha |
2 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
1 |
|
ÚHKT Praha |
7 |
1 |
2 |
1 |
8 |
1 |
2 |
1 |
|
IKEM Praha |
17 |
|
|
2 |
5 |
1 |
1 |
0 |
|
ÚPMD Praha |
1 |
|
|
|
1 |
0 |
0 |
7 |
|
PC Praha |
7 |
1 |
2 |
2 |
5 |
1 |
0 |
0 |
|
EÚ Praha |
1 |
|
|
2 |
1 |
|
0 |
0 |
|
IPVZ Praha |
18 |
1 |
1 |
1 |
6 |
1 |
1 |
0 |
|
SZÚ Praha |
24 |
2 |
1 |
10 |
19 |
1 |
0 |
0 |
|
SÚKL Praha |
4 |
|
1 |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
IZPE Kostelec n. Č.L. |
3 |
|
|
1 |
2 |
|
0 |
0 |
|
NLK Praha |
132 |
8 |
4 |
6 |
56 |
4 |
1 |
0 |
|
VÚZD Brno |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
CKTCH Brno |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
MOÚ Brno |
3 |
|
1 |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
ÚN Brno |
3 |
|
|
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
IDVPZ Brno |
7 |
2 |
1 |
1 |
2 |
|
0 |
3 |
|
KHS Ostrava |
5 |
|
|
1 |
4 |
0 |
2 |
7 |
|
KHS Praha |
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
|
KHS Plzeň |
1 |
|
1 |
1 |
2 |
|
0 |
0 |
|
SLL Karlova Studánka |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
|
OkrN Pelhřimov |
1 |
|
|
|
1 |
0 |
0 |
1 |
|
N Jihlava |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
N Třebíč |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
ON Nové Město na M. |
1 |
|
|
1 |
1 |
|
0 |
0 |
|
SSN Opava |
3 |
|
|
1 |
2 |
|
1 |
0 |
|
NsP Ivančice |
1 |
|
|
|
1 |
|
1 |
2 |
|
IN Boskovice |
1 |
|
|
|
1 |
|
0 |
0 |
|
N Břeclav |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
|
OkrN Kyjov |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
OkrN Znojmo |
|
|
|
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
NsP Vyškov |
1 |
|
|
1 |
1 |
|
1 |
0 |
|
N Kroměříž |
2 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
BN Zlín |
6 |
|
|
1 |
6 |
0 |
1 |
1 |
|
MěN Valaš. Meziříčí |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
|
0 |
0 |
|
NsP Uherské Hradiště |
2 |
|
|
|
1 |
|
0 |
0 |
|
NsP Karviná |
4 |
|
1 |
1 |
3 |
|
1 |
1 |
|
N Frýdek-Místek |
1 |
|
|
2 |
1 |
|
0 |
0 |
|
NsP Orlová |
2 |
|
|
1 |
2 |
0 |
1 |
3 |
|
NsP Bohumín |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
VNbl.MA Ostrava |
2 |
1 |
|
1 |
3 |
|
0 |
0 |
|
KHN Karviná |
1 |
|
|
|
1 |
0 |
0 |
0 |
|
NsP Příbram |
1 |
|
|
|
1 |
0 |
0 |
0 |
|
N Kolín |
2 |
|
|
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
SZZ Mladá Boleslav |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
|
N České Budějovice |
5 |
1 |
1 |
2 |
5 |
1 |
1 |
6 |
|
OkrN Tábor |
1 |
|
|
|
1 |
|
0 |
0 |
|
MN Ústí n. Labem |
18 |
3 |
1 |
4 |
6 |
1 |
1 |
1 |
|
NsP Louny |
3 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
1 |
|
NsP Most |
|
1 |
|
|
1 |
|
0 |
0 |
|
N Liberec |
5 |
|
|
|
3 |
0 |
1 |
0 |
|
N Jablonec n. Nisou |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
VN Náchod |
1 |
|
1 |
|
1 |
0 |
0 |
0 |
|
N Pardubice |
2 |
|
|
|
1 |
0 |
0 |
0 |
|
N Ústí n. Orlicí |
1 |
|
|
|
1 |
0 |
0 |
0 |
|
PL Kroměříž |
2 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
OHS Břeclav |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
|
SZŠ Havlíčkův Brod |
2 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
SZŠ Žďár n. Sázavou |
1 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
VZŠ Praha 5 |
3 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
SZŠ Praha-Ruská |
1 |
|
|
1 |
|
0 |
1 |
0 |
|
VZŠ Brno |
5 |
1 |
1 |
1 |
4 |
0 |
0 |
0 |
|
SZŠ Znojmo |
7 |
|
1 |
1 |
2 |
0 |
0 |
1 |
|
SZŠ Zlín |
1 |
|
|
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
SZŠ Kroměříž |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
SZŠ Nový Jičín |
2 |
1 |
|
1 |
2 |
1 |
1 |
5 |
|
SZŠ Kladno |
1 |
1 |
2 |
5 |
10 |
1 |
6 |
0 |
|
SZŠ Písek |
|
|
|
1 |
|
0 |
1 |
0 |
|
SZŚ Tábor |
1 |
|
|
|
1 |
|
0 |
0 |
|
SZŠ Teplice |
2 |
|
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
|
SZŠ Hradec Králové |
1 |
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
|
SZŠ Trutnov |
2 |
|
|
1 |
2 |
|
1 |
1 |
|
SZŠ Pardubice |
2 |
|
|
|
2 |
|
0 |
0 |
|
3. LF UK Praha |
13 |
2 |
1 |
2 |
7 |
1 |
0 |
1 |
|
ZZS Praha |
1 |
1 |
|
|
1 |
0 |
0 |
0 |
|
FarF Hradec Králové |
8 |
|
1 |
3 |
2 |
|
0 |
0 |
|
LF MU Brno |
22 |
2 |
3 |
2 |
13 |
0 |
1 |
1 |
|
C
e l k e m |
532 |
39 |
54 |
121 |
303 |
23 |
52 |
66 |
Organizace |
Lokální
síť |
Pevná
linka |
Komutovaná linka |
|||
Od r. |
Přen.rychlost |
Od r. |
Přen.rychlost |
Od r. |
Přen.rychlost |
|
VFN Praha |
1994 |
10 Mbps |
1994 |
10 Mbps |
0 |
0 |
FN Praha-Motol |
ano |
0 |
ano |
0 |
0 |
0 |
FN Praha-Bulovka |
1999 |
10Mbps |
1999 |
TEN 155 |
|
14,4 Kbps |
FN Praha-K.Vinohrady |
1997 |
100 Mbps |
1997 |
512 Kbps |
0 |
0 |
N Praha-Homolka |
1997 |
10 Mbps |
0 |
0 |
1996 |
33,6 Kbps |
FN U sv. Anny Brno |
1997 |
10 Mbps |
1998 |
10 Mbps |
0 |
0 |
FN Brno |
1997 |
10 Mbps |
1999 |
64 Mbps |
0 |
0 |
FNsP Ostrava |
1995 |
100 Mbps |
1995 |
140 Kbps |
0 |
0 |
FN Plzeň |
0 |
0 |
1993 |
4 Mbps |
0 |
0 |
FN Hradec Králové |
1995 |
10 Mbps |
1995 |
2 Mbps |
0 |
0 |
PL Praha-Bohnice |
2001 |
256Kbps |
0 |
0 |
0 |
0 |
PL Brno |
1998 |
10 Mbps |
1999 |
64 Kbps |
0 |
0 |
PL Opava |
0 |
0 |
1999 |
0 |
0 |
0 |
PL Kosmonosy |
0 |
0 |
2001 |
64 Kbs |
0 |
0 |
RÚ Kladruby |
1995 |
10/100 Mbps |
0 |
0 |
|
33,6 Kbps |
RÚ Praha |
1995 |
10 Mbps |
1997 |
33,6 Kbps |
0 |
0 |
ÚHKT Praha |
1991 |
10Mbps |
1996 |
256 Kbps |
1992 |
19,2 Kbps |
IKEM Praha |
1992 |
0 |
1992 |
2 Mbps |
0 |
0 |
ÚPMD Praha |
1999 |
0 |
1999 |
64 Mbps |
0 |
0 |
PC Praha |
1994 |
100 Mbps |
1997 |
2 Mbps |
0 |
0 |
EÚ Praha |
1995 |
10 Mbps |
1995 |
10 Mbps |
0 |
0 |
IPVZ Praha |
1997 |
100 Mbps |
1998 |
512 Kbps |
0 |
0 |
SZÚ Praha |
1994 |
10 Mbps |
1996 |
2 Mbps |
0 |
0 |
SÚKL Praha |
1995 |
0 |
1998 |
256 Kbps |
0 |
0 |
IZPE Kostelec n. Č.L. |
0 |
0 |
0 |
0 |
2001 |
0 |
NLK Praha |
1994 |
10/100 Mbps |
1995 |
256 Kbps |
|
|
VÚZD Brno |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CKTCH Brno |
0 |
0 |
0 |
0 |
1998 |
0 |
MOÚ Brno |
1996 |
10 Mbps |
1996 |
10 Mbps |
0 |
0 |
ÚN Brno |
0 |
0 |
1998 |
64 Kbps |
0 |
0 |
IDVPZ Brno |
1977 |
32 Kbps |
1999 |
2 Mbps |
0 |
0 |
KHS Ostrava |
1997 |
10Mbps |
1998 |
2 Mbps |
0 |
0 |
KHS Praha |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
KHS Plzeň |
2000 |
10 Mbps |
2000 |
64 Kbps |
0 |
0 |
SLL Karlova Studánka |
0 |
0 |
1997 |
64 Kbps |
0 |
0 |
OkrN Pelhřimov |
0 |
0 |
0 |
0 |
2001 |
24000 bps |
N Jihlava |
1999 |
10 Mbps |
2000 |
33,6 Kbps |
- |
0 |
N Třebíč |
1998 |
36 Mbps |
2001 |
0 |
0 |
0 |
ON Nové Město na M. |
1998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SSN Opava |
1998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NsP Ivančice |
1995 |
10 Mbps |
1997 |
128 Kbps |
0 |
0 |
IN Boskovice |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
N Břeclav |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
OkrN Kyjov |
1992 |
10/100 Mbps |
2000 |
128 Kbps |
0 |
0 |
OkrN Znojmo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NsP Vyškov |
1998 |
10 Mbps |
2000 |
64 Kbips |
0 |
0 |
N Kroměříž |
0 |
0 |
0 |
0 |
1997 |
0 |
BN Zlín |
1993 |
10/100 Mbps |
1997 |
384 Kbps |
0 |
0 |
MěN Valašs. Meziříčí |
1999 |
10 Mbps |
2000 |
256 Kbps |
1999 |
64 Kbps |
NsP Uherské Hradiště |
1994 |
0 |
1996 |
0 |
0 |
0 |
NsP Karviná |
2000 |
110 Mbps |
2000 |
128 Kbps |
1999 |
|
N Frýdek-Místek |
1998 |
64 Kbps |
0 |
0 |
0 |
0 |
NsP Orlová |
1996 |
0 |
1998 |
0 |
0 |
0 |
NsP Bohumín |
2001 |
10 Mbps |
0 |
0 |
2001 |
radio |
VNbl.MA Ostrava |
1998 |
0 |
0 |
0 |
1999 |
64 Kbps |
KHN Karviná |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NsP Příbram |
2000 |
0 |
2000 |
128 Kbps |
0 |
0 |
N Kolín |
0 |
0 |
1997 |
56 Kbps |
0 |
|
SZZ Mladá Boleslav |
1977 |
0 |
0 |
0 |
|
256 Kbps |
N České Budějovice |
1996 |
10 Kbps |
0 |
256 Kbps |
0 |
0 |
OkrN Tábor |
1997 |
10/100 Mbps |
0 |
0 |
1998 |
33,6 Kbps |
MN Ústí n. Labem |
1996 |
100 Mbps |
1999 |
34 Mbps |
do1999 |
0 |
NsP Louny |
1998 |
0 |
0 |
0 |
1 |
56 Kbps |
NsP Most |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
N Liberec |
2001 |
10 Mbps |
1997 |
0 |
1995 |
0 |
N Jablonec n. Nisou |
1999 |
256 Kbps |
ano |
0 |
0 |
0 |
VN Náchod |
0 |
0 |
2000 |
64 Kbps |
0 |
0 |
N Pardubice |
0 |
0 |
2000 |
128 Kbps |
0 |
0 |
N Ústí n. Orlicí |
1995 |
0 |
1998 |
28 Kbps |
0 |
0 |
PL Kroměříž |
1997 |
0 |
2000 |
33.6 Kbps |
0 |
0 |
OHS Břeclav |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŠ Havlíčkův Brod |
1998 |
64 Kbps |
0 |
0 |
ano |
0 |
SZŠ Žďár n. Sázavou |
1994 |
0 |
1999 |
64 Kbps |
0 |
0 |
VZŠ Praha 5 |
1992 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŠ Praha-Ruská |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
VZŠ Brno |
1996 |
10 Mbps |
0 |
64kbps |
0 |
0 |
SZŠ Znojmo |
0 |
0 |
2000 |
128 Kbps |
0 |
0 |
SZŠ Zlín |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŠ Kroměříž |
0 |
0 |
0 |
0 |
2000 |
84 Kbps |
SZŠ Nový Jičín |
1999 |
0 |
0 |
0 |
1999 |
96 Kbps |
SZŠ Kladno |
2001 |
0 |
1999 |
64 Kbps |
0 |
0 |
SZŠ Písek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŚ Tábor |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŠ Teplice |
1997 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŠ Hradec Králové |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SZŠ Trutnov |
1996 |
10 Mbps |
2000 |
64 Mbps |
0 |
0 |
SZŠ Pardubice |
0 |
0 |
0 |
0 |
2001 |
64 Kbps |
3. LF UK Praha |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZZS Praha |
0 |
0 |
0 |
0 |
1999 |
0 |
FarF Hradec Králové |
1991 |
0 |
1992 |
155 Mbps |
0 |
0 |
LF MU Brno |
0 |
100 Mbps |
1995 |
100 Mbps |
0 |
0 |
Seminář - Internetové vyhledávací nástroje
Určený pro pracovníky ve zdravotnictví, kteří se zajímají o vyhledávání odborných lékařských informací v internetové síti.
Program: Výklad funkcí vyhledávacích internetových nástrojů typu medicínských portálů se zaměřením na kvalitu vyhledaných odborných informací. Seminář je součástí cyklu Digitální knihovna pro medicínu.
Místo konání: Praha 4, Budějovická 15
Termín: 9. 9. 2002
Seminář - Selekční jazyky pro třídění a vyhledávání
odborných informací
Určený pro lékaře, kteří užívají informační systémy odborných informací.
Program: Přehled užívaných světových selekčních jazyků - Medical Subject Headings (MeSH), Unified Medical Language System (UMLS), Snowmed. Jednotná terminologie pro vyhledávání odborných informací, thezaury, klíčová slova. Seminář je součástí cyklu Digitální knihovna pro medicínu.
Místo konání: Praha 4, Budějovická 15
Termín: 11. 10. 2002
Seminář - Standardizace v informačních metodách a technologiích
Určený pro tvůrce a uživatele knihovnických informačních systémů.
Program: Mezinárodní standardy pro popis dokumentů - ISBD, Anglo-americká katalogizační pravidla - AACR2, univerzální výměnné formáty - UNIMARC a MARC21, protokol Z39.50 a značkovací jazyk XML. Seminář je součástí cyklu Digitální knihovna pro medicínu.
Místo konání:Praha 4, Budějovická 15
Termín: 13. 11. 2002
Seminář - Metodika budování a užívání digitálních
knihoven v medicíně
Určený pro uživatele a tvůrce digitálních knihoven. Podpora a vzájemná interakce.
Program: Seminář se zahraniční účastí věnovaný problematice budování a užívání digitálních knihoven.
Místo konání: Praha 4, Budějovická 15
Termín: 9. 12. 2002
Název akce
Místo konání Termín
Základy počítačové gramotnosti (NK) |
Praha |
5. 8. 2002 |
Kurzy počítačové gramotnosti (JihoVK) |
Č. Budějovice |
6. - 9. 8. 2002 |
Základy počítačové gramotnosti (NK) |
Praha |
6. 8. 2002 |
IFLA - 68. Generální konference |
Glasgow |
18. - 24. 8. 2002 |
Základy počítačové gramotnosti (NK) |
Praha |
19. a 20. 8. 2002 |
Zpracování elektronických zdrojů (NK) |
Praha |
3. 9. 2002 |
Knižnica európskeho štandardu (SlLDK) |
Zvolen |
09. - 10. 9. 2002 |
Automatizace knihoven (SKIP)
|
Praha |
10. - 11. 9. 2002 |
Meziknihovní služby (NK) |
Praha |
17. 9. 2002 |
FABO + INFOSECURITY
(ProgresPAd) |
Vídeň |
17. - 20. 9. 2002 |
Knihovny současnosti (SDRUK) |
Seč u Chrudimi |
24. - 26. 9. 2002 |
CENL - Conference of Europ. National L. |
Budapest |
25. - 27. 9. 2002
|
BUCHMESSE Frankfurt (K+M Expo) |
Frankfurt n. M. |
09. - 14. 10. 2002 |
Dostupné na WWW:
<http://www.stk.cz/Akce>.
10. konference: pozvánka, program, organizační pokyny, přihlašovací formulář.
Dostupné
na WWW: <http://www.mzk.cz/aktivity/sec.php3>.