Jak se projevuje koktavost, jaké jsou současné poznatky o její příčině a do jaké míry ovlivňuje život člověka? Kde hledat odbornou pomoc a v čem spočívá léčba koktavosti? Je možné začít s její terapií v každém věku? Odpovědi na tyto otázky a informace o dalších poruchách řeči naleznete v uvedených příspěvcích.
Většinou jde o dyslalii, patlavost, poruchu artikulace hlásek. Dále o koktavost a vývojovou dysfázii, což už je těžší narušení řeči, které v sobě zahrnuje spoustu problémů.
Předškolní děti stále častěji navštěvují logopeda. Pomoc logopedů vyhledává i čím dál více dospělých. Celkově počet logopedických pacientů vzrostl o čtvrtinu. Co to způsobuje?
Mezi nejtěžší poruchy komunikace patři koktavost. U nás jí trpí přibližně čtyři procenta populace. Velkou pozornost této poruše věnují odborníci na celém světě.
5 % dětí někdy v životě koktá. U 1 % populace to přetrvává do dospělosti. Jaké jsou příčiny a jaká je léčba? Host: Mgr. Jakub Ostrý, logoped, o.s. LOGO.
Hostem pořadu je psycholožka Barbora Downes. Koktání, zadrhávání a jiné problémy řeči nás mohou pěkně potrápit. Je možné se jich zbavit? A jak se s nimi vyrovnat?
Také jste si při loňské soutěži „Československo má talent“ kladli otázku, jak je možné, že muž, který koktá, vyzpívá s bravurou náročné operní árie? A co vlastně způsobuje koktání?
Hostem je Evžen Worek z Třince. Vlastní rodinné zkušenosti ho s manželkou přivedly k pozoruhodné metodě, kterou se dá naučit plynulé řeči. Pomáhají tak zejména lidem, kteří koktají.
Na nápravu řeči není nikdy pozdě. Nejste si jisti svým projevem a chcete ho vylepšit? Zajděte k logopedovi. Právě dospělí přistupují ke své léčbě zodpovědněji než děti a dokáží se svých potíží zbavit.
Proč přibývá dětí s vadou řeči? Jakou roli hraje nedostatečný kontakt s rodiči a zrychlená doba? Jak vadám předejít, zabránit jim a odstranit je? Jak správně učit mluvit a vyslovovat? Jaký vliv mají na artikulaci nové technologie?
Mluvení se nám promítá do kvality života. Co se stane, když nevěnujete pozornost vývoji řeči u svých dětí v předškolním věku? První problémy je potkají hned v první třídě, až se budou učit číst a psát. Bude to pokračovat zkoušením u tabule, povídáním s kamarády. A v konečném důsledku to zásadně ovlivní výběr budoucí profese. Řeč je jedním z opěrných pilířů našeho života.
S přednostkou Foniatrické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy doc. MUDr. Olgou Dlouhou, CSc. o tom, jaké problémy mají lidé s poruchou plynulosti řeči.
Více než polovina předškolních dětí má problémy s řečí, pětina s grafomotorikou. Některé děti se dokonce potýkají s oběma problémy. Pouze necelá třetina předškoláků žádné problémy nemá a je na nástup do školy připravená.
Stále více prvňáčků velmi špatně mluví. Odhalují to zápisy do prvních tříd. Proč tomu tak je a co s tím? O tom v Radioporadně mluvila klinická logopedka Renáta Coufalová.
Koktá skoro půl století, ale při rozhovoru s Lucií Výbornou se to téměř neprojevilo. Vít Chalupa za to vděčí vlastní píli, soustředění, a především dlouhodobé práci s logopedkou Ilonou Kejklíčkovou.
Prohlášení k využívání informací
získaných prostřednictvím Národní lékařské knihovny
Upozorňujeme uživatele, že profese knihovníka plní roli zprostředkovatele informací.
Nalezené informace tedy nelze vždy a beze zbytku chápat jako plně relevantní pro posouzení odborného postupu nebo zdravotního stavu.
Informace poskytnuté NLK nemohou v žádném případě nahradit komunikaci s lékařem, lékárníkem či jiným zdravotnickým pracovníkem.
NLK nijak nezodpovídá za důsledky vyplývající z případné nesprávné interpretace či aplikace informací obsažených v poskytnutých informačních zdrojích.